söndag 11 augusti 2019

Recension: Livet vi drömde om av Anna Gavalda

Titel: Livet vi drömde om
Originaltitel: La Vie en mieux
Författare: Anna Gavalda
Översättning: Maria Björkman
Format: Pocket
Antal sidor: 236
Förlag: Bonnier Pocket
Hyllvärmare2019

"Två möten, två nedslag på kärlekens och vänskapens irrvägar. Mathilde tappar bort en väska med 10000 Euro - och återfår den mirakulöst, tack vare en lönnfet kock med tubsockor. Deras möte blir upptakten till en osannolik förälskelse. Och Yann, vars liv förändras när han lär känna konsthandlaren Isaac. Vem kunde ha anat det? Trots allt händer små underverk i den gråa vardagen, och allting blir annorlunda."

-----------------------

Jag har bestämt mig för att försöka minska antalet hyllvärmare här hemma genom att alltid försöka välja sovrumsboken från högen med hyllvärmare och den här gången blev det alltså den här. Jag köpte boken på loppis 2017 och den hamnade i pocketbokhyllan för olästa böcker och där har den stått sen dess.

Jag har läst några av den här författarens böcker tidigare, ett par innan jag började blogga och en efter (länk till recensionen finns längre ner på sidan), och gillat dem så jag hade rätt så höga förväntningar när jag började läsa.

Den här boken består av två berättelser om kärlek och vänskap. Första delen är om Mathilde som träffar en kock och andra delen om Yanns möte med Isaac. Boken är skriven i jag-form som jag har lite svårt för så det var lite motigt att läsa ända från början. Som vanligt i Gavaldas böcker, är karaktärerna lite annorlunda och udda, sådana som ändå får en att le lite medan man läser, de är ju så mänskliga.

Jag tyckte boken var lite stökig och jag var också lite besviken över att boken delats upp i två fristående "noveller" istället för att utökat ena så det blev en hel bok.. Som det var nu så blev det två rätt så ytliga små berättelser som inte var speciellt engagerande.

Tyvärr blev jag alltså rätt så besviken på Livet vi drömde om. Boken är lätt- och snabbläst och småcharmig men jag tycker inte att den kommer upp i samma nivå som andra böcker jag läst av Gavalda.

Min recension av en annan bok av den här författaren

Lyckan är en sällsam fågel


Livet vi drömde om finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket
Bokus Inbunden/Pocket
CDON Inbunden/Pocket




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar