lördag 31 augusti 2019

Recension: Frälsaren i Burlington av David Baldacci

Titel: Frälsaren i Burlington
Originaltitel: Redemption
Serie: Amos Decker, del 5
Författare: David Baldacci
Översättning: John-Henri Holmberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 443
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"FBI-agenten Amos Decker minns allt. Det betyder inte att han vet allt, inte ens allt om sitt eget förflutna.
När Amos Decker nesöker hemstaden Burlington i Ohio tillsammans med kollegan Alex Jameson konfronteras han av en till synes okänd man. Namnet däremot känner Decker genast igen: Meryl Hawkins.
Hawkins var den förste Amos Decker satte dit för mord. Åren i fängelset har fått Hawkins att åldras till oigenkännlighet. Trots att han nu är döende hävdar han fortfarande att han blev oskyldigt dömd för mord.
Kan Decker ha gjort ett misstag för alla dess år sedan? När han börjar gräva i det gamla fallet hittar Decker en koppling till ett nytt brott - ett brott som han kanske fortfarande kan stoppa."

--------------

Det här är en av de författare vars böcker jag hittills läst helt något ur ett antal serier och det är bara en serie jag hittills börjat från början, men det har faktiskt fungerat bra ändå. När det gäller serien om Amos Decker så var del 4 första boken jag läste och jag har tänkt mig att läsa de tre  tidigare delarna också men så såg jag den här och kunde inte låta bli.

Precios som i de flesta deckarserier har huvudpersonen personliga problem och det jag gillar med Amos Decker är att det inte är det "vanliga" med någon typ av missbruk osv. utan den här gången handlar det om en skada han fått som gjort att han kommer ihåg allt. Och det är det där ovanliga som gör att jag har fastnat just för Amos Decker. I mina ögon påminner han också ganska mycket om detektiverna i tv-serierna på 60-70-talet, dvs de där killarna som hade kostym, finskor och hatt och som inte ens fick en skrynkla på kläderna oavsett vad de var med om.

Själva intrigen är nog egentligen ganska så "klassisk"  - en livstidsdömd som bedyrar sin oskuld och lyckas få detektiven att börja gräva i det gamla fallet för att se om det finns någon substans i det som den dömde påstår. Det finns såklart våld, mord och blod med men inte i sådan omfattning eller så detaljerat att det på något sätt skulle vara speciellt stötande.

På ett sätt dyker det inte upp speciellt många överraskningar men samtidigt är det nog också det som får mig att fastna för serien, de här böckerna är perfekta när man vill ha en lättläst deckare mellan läsningen av böcker ur andra genréer.
Frälsaren i Burlington är en lätt- och snabbläst deckare med en lite annorlunda huvudperson. Jag kommer säkert att fortsätta följa den här serien, de här böckerna fungerar suveränt bra som mellanböcker för mig.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Andra böcker av David Baldacci som jag recenserat

John Puller
Del 4: Ingenmansland

Amos Decker
Del 4: Morden i Baronville

Atlee Pine
Del 1: Lång väg till rättvisa

Mer info om författaren och hans böcker finns på David Baldaccis websida

Frälsaren i Burlington finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar