måndag 12 augusti 2019

Recension: Papa av Jesper Stein

Titel: Papa
Originaltitel: Papa
Serie: Axel Steen, del 5
Författare: Jesper Stein
Översättning: Jessica Hallén
Format: Inbunden
Antal sidor: 427
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"På ett hotell i Berlin träffar den albanske maffiahantlangaren Bashkim en skräckinjagande dansk gangster. Droger och pengar byter händer och de avtalar om en ny transaktion med en stor mängd vapen. Säljare är den ryske maffiabossen Papa och köpare colombianska FARC.
Samtidigt länsas 143 bankfack i en källare vid Norreport i Köpenhamn. Kriminalinspektör Vicki Thomsen får i uppdrag att lösa brottet, men blir från första stund motarbetad av sina medelders manliga kollegor på stöldroteln. Ingen känner till bankfackens exakta innehåll, men det står snart klart att dådet har koppling till rysk maffia.
Vicki Thomsens före detta kollega Axel Steen har bytt jobb och blivit anställd som undercoveragent för den danska underrättelsetjänsten, PET. Arbetet för honom till Amsterdam, där han infiltrerar kriminella kretsar. Han är den borne agenten, men ett nytt uppdrag utvecklar sig till den farligaste och mest dyrköpta insats han någonsin varit inblandad i."

------------------------

Papa är femte delen i serien om undercoveragenten Axel Steen och tredje boken jag läser. Jag har ännu inte läst de två första delarna och för varje ny del i serien så lovar jag mig att se till att läsa dem innan nästa del kommer men än så länge har det inte blivit av. Orsaken till att det inte blivit av är nog att de här böckerna ändå funkar för mig fast jag inte följt serien ända från början.

Jag tyckte väldigt illa om Axel Steen i början när jag läste Solo men för varje ytterligare bok har jag faktiskt börjat mjukna lite. Inte så mycket att jag skulle gilla honom rakt av men nu när man fått se lite andra sidor av honom så är han faktiskt inte fullt så illa som jag tyckte från början. I den här boken får man ju ytterligare en pusselbit när det gäller honom som person och det gillar jag för här får man se att det finns personer som han bryr sig om på riktigt och sådant är alltid positivt.

Miljön är fortfarande mycket mörk, Axel rör sig med livet som insats i de kriminella kretsarna i Köpenhamn och andra europeiska städer.De kriminella gangstrarna han lyder under är farliga men det visar sig att skiljelinjen mellan de goda och de onda är minst sagt flytande och att Axel får vara försiktig också med dem som borde finnas på samma sida som han.

Författaren har lyckats skapa en känsla av överhängande fara som gör att man som läsare måste vidare i boken för att få reda på om Axel ska överleva eller inte.De här böckerna är definitivt ingenting för den som letar efter mysdeckare, de är hårdkokta, våldsamma och actionfyllda böcker om en kriminell värld som är mörk och otäck.
Ju fler böcker jag läser i den här serien, desto mer inser jag att det nu inte finns någon återvändo, jag måste fortsätta följa serien!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!


Mina recensioner av tidigare delar i serien

Solo (del 3)
Aisha (del 4)

Papa finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar