onsdag 28 augusti 2019

Recension: Station K av Peter Stjernström

Titel: Station K
Författare: Peter Stjernström
Format: Inbunden
Antal sidor: 383
Förlag: Bladh by Bladh
Recensionsexemplar

"Lovisa Andersson var en gång en fullt fungerande person som av någon anledning tappade greppet om livet. Hon lämnade man och barn och är nu hemlös med en mängd katter som enda sällskap.
Hennes dotter Petra jobbar på ett läkemedels bolag och är på väg upp i karriären. Hon väntar barn men det uppstår märkliga komplikationer kring graviditeten, komplikationer som väcker frågor om mammans förflutna.
Petras jakt på svar leder längst ut i den vackra men öde ytterskärgården utanför Stockholm där det gömmer sig en dyster holme med en grym historia. Förr fanns en hemlig militäranläggning där vars skoningslösa forskningsexperiment till varje pris måste hållas hemliga.
Vad hände egentligen Petras mamma? Vad har kustjägare med parasitsjukdomen toxoplasmos att göra? Och vad vill den extremt viljestarka katten Fabian?
Allt verkar hänga ihop..."

-------------------------------
Den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan tillsammans med en bok som jag faktiskt bett om. Station K är en fristående tredje del i en serie spänningsromaner som har ett gemensamt tema som bygger på naturvetenskapliga gåtor och fenomen. Jag insåg rätt tidigt att den här boken egentligen hamnar lite utanför min bekvämlighetszon men just därför blev jag ännu mer peppad att läsa den, jag gillar ju att tänja lite på mina gränser och prova sånt som jag i vanliga fall inte läser.

Som djurägare och speciellt som kattägare så har jag ju träffat på information om toxoplasmos och redan när det dök upp i boken kändes det lite oroväckande. Överhuvudtaget var katterna i berättelsen rätt så läskiga och det gick lite kalla kårar utmed ryggen när t ex katten Fabian dyker upp.

Forskning är något som i alla fall jag ibland förknippar med just såna här frågeställningar. Hur långt är vissa forskare beredda att gå för att få fram resultat? Vilka förluster och/eller negativa effekter anses som försumbara?

Att händelserna i den här berättelsen ligger så nära verkligheten gör hela scenariot ännu mer skrämmande än om den varit helt fiktiv, för det här skulle ju kunna hända. Eller?
Station K är en väldigt spännande bok som fick kalla kårar att krypa utmed ryggraden på mig och fick mig att titta på mina katter med lite andra ögon. Det här är första boken jag läser av den här författaren och jag tror faktiskt att jag ska se till att läsa de tidigare böckerna i serien också.

Jag har bjudit på en smakbit från den här boken i ett annat inlägg HÄR


Mer info om författaren och hans böcker finns på Peter Stjernströms websida

Tack Bladh by Bladh/Schyttberg PR för rec.exet!

Station K finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar