Recension: Falken från Sparta av Conn Iggulden

Titel: Falken från Sparta
Originaltitel: Falcon of Sparta
Författare: Conn Iggulden
Översättning: Leif Jacobsen
Antal sidor: 393

"År 401 f.Kr. Den persiske kungen Artaxerxes regerar över ett rike som sträcker sig från Egeiska havet till norra Indien. Så många som femtio miljoner människor hans undersåtar. Hans välde är oinskränkt.
Spartas söner, de vars fäder och farfäder föll vid Thermopyle under det peloponnesiska kriget, skyr inga medel i kampen om tronen och livnär sig som legosoldater åt persiska prinsar. När Kyros den yngre, bror till storkungen, gör anspråk på faderns krona är det med en elitarmé av spartaner bakom sig.
Men strider kan vinnas - och förloras - i ett enda slag. Prinsar faller. Och när dammet efter inbördeskriget lägger sig finner sig spartanerna övergivna i fiendens rike, utan vare sig understöd, mat eller vatten. Långt hemifrån och omringade av ovänner faller det på den unge soldaten Xenofons lott att leda de överlevande mot Artaxerxes legendariska persiska krigare."

----------------

När jag såg den här boken var jag helt enkelt tvungen att få läsa den, Iggulden är nämligen en av mina favoritförfattare när det gäller historiska romaner. Jag har läst ett antal av hans bäöcker, både före och efter att jag började blogga och de böcker jag läst efter att jag börjat blogga har jag också recenserat (länk till recensionerna finns längre ner på sidan).

Jag är i vanliga fall inte speciellt intresserad av krigsskildringar och har en tendens att snabbläsa mig förbi sådana avsnitt, men inte när det gäller Conn Igguldens böcker. Många av hans böcker handlar mycket om krig och erövringar och han lyckas att beskriva striderna på ett sätt som gör att man engagerar sig. Hans beskrivningar handlar inte bara om strategier och själva striderna, utan om människorna som deltar, vad som driver dem och vad kriget gör med dem. Något jag verkligen uppskattar med den här boken är kartorna och i slutet på boken, den historiska bakgrunden, där författaren berättar om de faktiska historiska händelserna som ligger till grund för den här berättelsen.

Falken från Sparta är en spännande historisk äventyrsroman baserad på faktiska händelser. Igguldens böcker är alltid läsvärda och jag blev inte besviken den här gången heller. Den här boken passar verkligen den som gillar historiska romaner!

Andra böcker av Iggulden jag recenserat

Stäppens krigare
Bågens mästare