Recension: Den bästa mamman av Aimee Molloy

Titel: Den bästa mamman
Originaltitel: The Perfect Mother
Författare: Aimee Molloy
Översättning: Linda Skugge
Antal sidor: 327

"De kallar sig majmammorna - en grupp kvinnor i Brooklyn som fått barn samma månad och träffas i parken några gånger i veckan. När de bestämmer sig för att gå ut en kväll utan sina barn och ses på en bar i närheten är det för att få en paus från den enformiga vardagen. Francie, Nell och Colette övetalar ensamstående Winnie att följa med och lämna sin son, Midas, med en barnvakt för första gången. Men just den här heta julikvällen går allt fel.
Under natten försvinner Midas spårlöst från sin spjälsäng. När dagarna går utan att polisen hittar Midas och Winnies privatliv vänds ut och in bestämmer sig Francie, Nell och Colette för att ta saken i egna händer... Hemligheter avslöjas och relationer testas samtidigt som vänskap formas och förstörs."

-----------------------------

Aimee Molloy har skrivit och varit medförfattare till ett antal fackböcker och Den bästa mamman är hennes romandebut. Jag är svag för alla typer av debuter så jag blev såklart intresserad av den här boken och ville läsa den.

Det är väl varje mammas värsta mardröm att ens barn bara försvinner hemifrån. För Winnie blir det ett dubbelt trauma eftersom det är första gången hon lämnar sin son med en barnvakt och går ut med vännerna och får sen dåligt samvete för att ha lämnat sonen med en främmande människa som kanske inte har lika hård koll som en mamma skulle ha. Även om jag själv inte har barn så kan jag faktiskt tänka mig och förstå vilken ångest man får i den här situationen och hur man skyller på sig själv "om jag bara inte gjort så så hade det här aldrig hänt). Ännu värre blir det såklart att sen bli misstänkt för att själv ha utfört dådet.

Majmammorna som gruppen mammor kallar sig är en intressant samling mammor och man får lära känna var och en av dem lite i taget och genom hur de interagerar med varandra. Självklart sitter jag, som läsare, och försöker klura ut vad som egentligen har hänt och vem det är som tagit Midas, men jag hamnar gång på gång i en återvändsgränd när mina egna teorier och spekulationer visar sig vara felaktiga.

Den bästa mamman är en spännande psykologisk thriller där det är omöjligt att gissa sig till hur det hela ska sluta och man drivs hela tiden att läsa "en sida till" för att få reda på mer. Jag vill mer än gärna läsa fler böcker av Aimee Molloy!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Aimee Molloys websida

Den bästa mamman finns att köpa från t ex