fredag 1 maj 2020

Fem en fredag vecka 18: Utrymme



Jag går lite på halvfart just nu. Det är så skönt att fått komma hem, få sova i sin egen säng, att sitt upp och hålla på med "det vanliga" att jag bara njuter och då blir det mindre gjort än vad jag egentligen har tänkt. Jag gick till och med ut på nätet senare än vanligt så Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda, fick vänta tills nu.

Veckans fem frågor

1. Vad skulle du göra med mer förvaringsutrymme?
Det lustiga är att vi har alldeles för lite förvaringsutrymme, vilket vi märkte först när vi hade flyttat in, så just nu håller vi på och planerar för mer förvaringsutrymme. För oss handlar det i första hand om ett större skafferi för matvaror (torrvaror och konserver), i andra hand om mer förvaring för sängkläder/handdukar/badlakan. Och i tredje hand för olika trädgårdsmaskiner, trädgårdsverktyg osv

2.Vad skulle du göra med en större bostad?
Vi flyttade från en lägenhet på 2 rok till ett hus på 5 rok men kände ganska snart att vi skulle behövt ett ännu större, vi skulle behövt minst 2 rum till för vi skulle väldigt gärna vilja ha ett bibliotek/läsrum och ett hemmagym+ bastu.

3. Skulle du hellre ha större kök än badrum?
Jatack! Vi har faktiskt funderat på att bygga till vid just köket eftersom köket vi har inte är så praktiskt och det inte finns tillräckligt med bänk/arbetsutrymme när man ska laga mat, min rullstol stjäl ju mycket utrymme när vi båda två är samtidigt i köket.

4. Vad skulle du göra med ett större sovrum?
Skaffa fler bokhyllor och kanske också flytta in några fler av mina vitrinskåp för mina "samlingar" (dvs glas /porslin/keramik osv)

5. I vilket rum tillbringar du helst tid hemma?
Det blir nog köket tätt följt av mitt rum och vardagsrummet. Köket tillbringar ja nog mest tid i i och med att jag där har mitt bokstöd med boken jag läser just då och tillräckligt med utrymme att ha en massa prylar (dvs vattenkokaren, kaffebryggaren, osv)inom bekvämt avstånd. Sovrummet för där har jag den stationära datorn (som är den jag helst använder pga den extrastora skärmen), vardagsrummet pga soffan där jag brukar ligga där jag vilar och titta på tv.

7 kommentarer:

  1. Skönt att gå lite på halvfart, det behöver en göra ibland. Det är inte ovanligt att det är för lite förvaringsutrymmen, hade det i förra boendet, men nu är det bra med förråd och andra utrymmen. Det blir ibland lite för lätt att gömma undan grejer och rensning skulle behövas.

    SvaraRadera
  2. Märkligt det där när man flyttar till större, och man ändå känns att det inte tillräckligt stort. Mycket vill ha mer �� Det finns alltid fler rum eller mer saker man vill ha ��

    SvaraRadera
  3. så vackra brädor på altanen! klart att det är skönt att vara hemma bland sina egna saker och att kunna återgå till de egna rutinerna

    SvaraRadera
  4. vi har i sovrummet var sin bokhylla istället för nattduksbord...

    SvaraRadera
  5. Jag har längtat efter egen bastu genom åren. Ibland har jag haft det men flyttat igen. Ni har ju många planer på förändring så ni lär ha att göra!

    SvaraRadera
  6. Ja, helt klart, olika tider i livet, olika behov. Jag har alltid drömt om ett bibliotek och har haft det. Numera har jag krympt mitt boende till 2 r/kök och det är vad jag vill ha, är nöjd nu.

    SvaraRadera
  7. Nej, man märker inte vad som behövs förrän man flyttar in i ett hus. I vårt fall var det ett ordentligt utrymme för cyklar och trädgårdsmaskiner som saknades. Så bilen har fått stått ute året om eftersom vi behövde garaget till sådant. Det låter bra att ni har tänkt att bygga ut vid köket. Det är du det rum som man tillbringar sin mesta tid i förutom sovrummet. Åtminstone gör jag det.
    Ingrid

    SvaraRadera