tisdag 12 maj 2020

Recension: Catalana av Anna Lihammer & Ted Hesselbom

Titel: Catalana
Serie: Carl Hell, del 4
Författare: Anna Lihammer & Ted Hesselbom
Format: Inbunden
Antal sidor: 300
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Stockholm 1937. En kraftig explosion skakar Klarakvarteren. I förstörelsen hittas kroppen av en ung kvinna. Kriminalkommissarie Carl Hell beordras att avsluta sin semester i förtid och polissyster Maria Gustavsson får i uppdrag att ta reda på mer om den unga kvinnan.
Samtidigt i ett bombsargat Barcelona väntar en konstnär på livstecken från sin dotter och genom Europa flyr en man till synes jagad av alla. I sökandet efter sanningen dras Maria Gustavsson och Carl Hell allt tätare in i ett maktspel som spänner över hela Europa.
------------------------

Jag har gillat de tidigare delarna i den här serien (länkar till recensionerna finns längre ner på sidan) så självklart ville jag också läsa den här fjärde delen om Carl Hell och Maria Gustavsson.

Visst är det fortfarande 30-talets Sverige och i det här fallet också Spanien som handlingen tilldrar sig, men tidskänslan är inte alls samma som med de tidigare böckerna, jag får inte alls samma känsla av att befinna mig mitt i händelserna som man fick i de tre första böckerna. Kanske det beror på att en del av handlingen tilldrar sig i Paris och Spanien, att handlingen den här gången rör sig mer internationellt än håller sig till förhållandena och tidsandan i Sverige.

Något som också stör mig är att jag tycker att både Carl Hell och Maria Gustavsson fått hålla sig lite mer i bakgrunden i den här boken. Ja, Maria gör sin vana trogen sådant som kvinnor inte borde göra på den tiden, men det sker först rätt så långt in i boken. Och Carl Hell befinner sig i Paris och är på ett sätt frånvarande från utredningen.

Jag är lite ambivalent när det gäller den här boken, det som ändå står klart är jag faktiskt tyckte mycket bättre om de tre första delarna i serien. Trots mina invändningar så är Catalana ändå en välskriven, intressant och spännande bok som är väldigt läsvärd.
Tack Historiska media för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien om Carl Hell

Medan mörkret faller
Än skyddar natten
Där gryningen dröjer

Min recension av en annan bok av den här duon
Solitairen

Catalana finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar