fredag 22 maj 2020

Fem en fredag vecka 21: Ljud


Nu när oron för kattkillen Remus släppte så har jag sovit riktigt gott inatt och känner mig relativt pigg och kan ta itu med dagens göromål. Först på schemat står såklart Fem en fredag som anordnas av elisamatilda

Veckans tema är

LJUD

---------------

1. Vad har du för ringsignal på din telefon?
Ingen aning om vad den heter, valde bara en av de förinställda och tog en som inte var samma som makens så att vi kan skilja på vems telefon det är som ringer

2. Vilket är ditt favoritljud?
Jag har flera olika: En katts spinnande är så mysigt, en illers "poppande" (ja det är så ljudet heter som de har för sig när de är glada och busiga) gör mig glad

3.Vilket ljud gör dig tokig?
Sen vi flyttade hit så är det motorljud. Vi hade en granne som hade grävmaskiner, lastbil osv osv och så höll han på oh mekade med dem och startade upp och körde med dem emellanåt. På sommaren var det inte fågelsång som hördes för fåglarna flyttade nog in till stan för att få det lite lugnare. Här omkrng var det istället grannens motorer som hördes och dieseldimman stod tät. Han flttade och vi trodde at situationen skulle bli bättre, men nejdå. Nu har nästa grannes två barn kommit upp i ålder så de får köra A-traktorer och självklart ska det mekas med dem och köras fram och tillbaka på vår lilla väg. Så nackhåren bara reser sig numera så fort jag hör motorljud.

4. Vad kan du höra just nu?
Musik på radion

5. Vad lyssnar du helst på?
Jag har radion på hela dagarna, det är perfekt bakgrundsljud och när det kommer t ex nyheter så håller jag mig uppdaterad på vad som händer i omvärlden också och resten av tiden finns blandad kompott av musik.

8 kommentarer:

  1. Men nej vad tråkigt när någon stör så där. Vi hade en granne här som körde sin Ferrari på gatan typ 10 gånger om dagen, tack och lov har de flyttat.

    SvaraRadera
  2. Såna där störande ljud blir jag också tokig på. Motorsågar är ett skräckexempel.
    Jag kan inte ha radion på hela dagen, det blir för mycket ;)
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  3. Fy för sånt motorljud, upplevt liknande och det är inte kul. En katts spinnande är mysigt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Usch, det lät inte alls kul med motorljudet. Kan hålla med om att det är ett fruktansvärt irriterande ljud! Och det är ett ljud som verkligen inte går att hålla ner om du förstår vad jag menar. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Slik kos med katter, jeg har tre stykker som liker seg i sofaen ved siden av meg.

    SvaraRadera
  6. det finns ju folk som kantklipper sina gräsmattor med små otäcka apparater som har ett förfärligt genomträngande ljud. traktorer och grävmaskiner är jag uppvuxen med så de stör mig inte så mycket

    SvaraRadera
  7. Hej, motorljud är verkligen av ondo. Illrar som poppar, så kul! Har en väninna vars dotter har illrar o hon brukar få vara illervakt när dottern åker bort. Undrar om det påminner om ekorrens ljud. Lyssnade idag i skogen på en ekorre som lät så lustigt. Och visst är en spinnande katt bland det mysigaste som finns

    SvaraRadera
  8. Det enda som stör friden någon gång är när någon granne klipper gräset. Men sen nästan alla har skaffat robotgräsklippare hörs det ingenting därifrån. Inte ett ljud från någon annan granne heller. Så vi är lyckligt lottade.
    Ingrid

    SvaraRadera