torsdag 21 maj 2020

Helgfrågan vecka 21


Idag har jag inte fått nånting gjort, jag har faktiskt i princip bara vilat och sovit. Men nu när kvällen kommer så börjar jag piggna till och då är det dags att ta itu med allt. Först på listan är Mias Helgfråga. Den här veckan vill hon ha svar på följande frågor

Nämn en bok som du var tvungen att läsa i skolan,  som du läst om i vuxen ålder och tyckt mycket mer om nu

Bonusfråga: Vad gör ni idag i det fina vädret?

------------------

Det här var en jättesvår fråga för mig. Många har nog haft svårt för klassiker, men jag läste klassiker hemma från ganska ung ålder och hade många favoriter så de böckerna har jag aldrig haft svårt för. De enda böcker jag hade väldigt svårt för var ungdomsböckerna jag tvingades läsa när jag flyttade hit till Sverige. När vi skulle välja bok att läsa så fick jag inte välja vad jag ville (dvs vuxenböcker och/eller klassiker som jag var van vid att läsa) utan man tvingade mig att läsa ungdomsböcker som jag inte var det minsta intresserad av. Det har fört med sig att jag aktivt undvikit att läsa ungdomsböcker och har börjat med det först på senare år. Och de böcker jag tvingades att läsa på den tiden har jag alltså undvikit och dom är jag inte intresserad av att läsa om.

I och med att maken fick åka iväg i förmiddags till veterinären med lykoikillen Remus så gick en stor del av dagen till att oroa sig för honom. Men det visade sig att allt var OK och när oron släppte så har jag vilat och sovit mycket. Nu på kvällen tänkte jag träna lite på altanen så kanske jag också piggnar till lite extra.

OBS! Du har väl sett att jag lottar ut ett ex av Bokhandeln för ensamma härtan här på bloggen. Regler och anmälan finns HÄR


7 kommentarer:

  1. jag hittade många bra böcker i de vuxnas bokhyllor. läste inte så många ungdomsböcker

    SvaraRadera
  2. Marigt det där med tvång av olika slag, det får diverse konsekvenser. Jag började läsa vuxenböcker tidigt.

    SvaraRadera
  3. Men vad skönt att det var okej med katten.

    SvaraRadera
  4. Man borde ju ha uppmuntrat en ung människa som vill läsa vuxenböcker och klassiker.

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det inte var något med katten!

    SvaraRadera
  6. Men så bra att allt var okej med katten. Sån oro tröttar efteråt.

    SvaraRadera