lördag 1 februari 2014

11 gram sanning

Titel: 11 gram sanning
Författare: Daniel Akenine
Antal sidor: 250
Format: inb
Förlag: HOI Förlag

"Elias far dör under oklara omständigheter på Antroposofernas centrum i Järna. Det ser ut som självmord, men vad drev honom till det?
På andra sidan Atlanten planerar Simian Zegrad för ett händelseförlopp som ska ändra mänsklighetens syn på den värld vi lever i. Målet är vår godtrogenhet och till sin hjälp har han all personlig information som vi omedvetet eller medvetet avslöjar genom FAACTS, världens ledande internetföretag, och dess tjänster.

Elias kastas in i Simians värld där sanningen plötsligt kan ändras och det vi trodde var verkligt visar sig vara en dimridå. Den undflyende fienden är större och mäktigare än en supermakt. Med ett vapen på endast 11 gram."

------------------------------------------------

11 gram sanning är Daniel Akenines debutroman och i o m att han är teknik- och säkerhetschef på Microsoft så blir man ju inte så lite nyfiken på boken. Inte nog med att jag gillar debutanter, men författarens bakgrund och handlingen i boken sammanfaller så bra att man redan i förväg anar att detta nog kan bli nånting speciellt.

Och speciellt blev det. Och man får sig en tankeställare när man läser 11 gram sanning. Man kan ju bara inte låta bli att dra paralleller mellan Akenines fiktiva FAACTS och ett visst stort Internetföretag som det också snackats om när det gäller informationssamlande. På det sättet är det ett skrämmande scenario författaren målar upp och det är lätt att få lite paranoida tankar när man nästa gång går ut på nätet.

Ja, scenariot är fullt trovärdigt och skrämmande verklighetstroget. Det som stör är däremot persongalleriet - Elias är helt OK, men jag blir irriterad på Jaos "brytning" på svenska (faktiskt så blir det nästan som när man byter ut r mot l för att kineserna inte kan säga r, dvs det blir lite slapstick över det hela), den är faktiskt nästan löjlig och gör att det bara går inte att ta henne på allvar.

Boken är också bitvis lite väl detaljerad vilket gör att vissa avsnitt bläddrar jag bara förbi eftersom jag inte är intresserad av att i detalj få veta hur ändringarna av källfakta på nätet går till. Jag förstår att författaren velat förklara hur infoändringarna går till och vad som krävs för det, men som läsare är jag inte intresserad. Jag vill veta i stora drag hur det går till och vad man är ute efter, jag behöver inte veta allt i detalj. Så bitvis blir det segt att läsa.

11 gram sanning är ändå väldigt spännande att läsa i o m att det ändå handlar om nånting som mycket väl skulle kunna hända. Och det dyker upp en hel massa smått otäcka funderingar nu när jag går ut på nätet.

Slutet på boken lämnar en del frågor  och det känns nästan som att Akenine lämnat en dörr öppen för en ev fortsättning. Och jag hoppas det kommer en fortsättning, jag vill veta om Miha lyckas sätta stopp för Simians planer och jag vill också veta vad Elias bestämmer sig för när det gäller framtiden - kommer han att laga algoritmen och vad kommer han att göra med den?

Rättigheterna till 11 gram sanning såldes till USA redan innan första svenska upplagan kom i tryck och det förvånar mig faktiskt inte alls.

Mer om boken och författaren kan man läsa här

Tack HOI Förlag för rec.exet!

11 gram sanning finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar