söndag 16 februari 2014

Frälsarens Predikobok 1 & 2

Titel: Frälsarens Predikobok 1 & 2
Författare/Illustratör: Janne Karlsson
Format: Digital vuxenserie
Antal sidor: 19 + 20
Förlag: Svenska Apache




------------------------------------------



I vanliga fall tar jag varken emot eller läser digitala rec.ex, men den här gången gjorde jag ett undantag. Undantaget består av Frälsarens Predikobok 1 & 2 som jag erbjöds av illustratören Janne Karlsson. Och undantaget gjorde jag för att jag är otroligt nyfiken och för att kombinationen bild + text verkade funka för mig när jag provade.

Och jag blev inte besviken, det kan jag lova.  Det första som dyker upp i huvudet på mig är Juha Vuorinens Dilledagboken: en finsk fyllbults berättelser. Det är samma typ av humor i båda, dvs humor av den sorten som får medelsvensson att rynka på näsan och säga "usch!". Det var många som satte kaffet i vrångstrupen i Finland när Dilledagboken kom ut och samma gäller nog för Frälsaren här i Sverige. Den stora skillnaden är nog att Vuorinen sedan började blogga om sina tankar (och fortfarande på samma icke rumsrena sätt som i boken) i en tidning i Finland. I Sverige vet jag inte ens om det  finns någon som är modig nog att våga publicera Predikoböckerna. Så än så länge är de egenutgivna.

Och jag bara älskar Frälsarens Predikoböcker! Humorn är precis sådan som tilltalar mig - rå och rak och långt ifrån rumsren. Frälsaren är en loser som delar frikostigt med sig av sina åsikter och tankar. Får man skämta om allting? Visst får man det - och det är t o m uppfriskande när det sker i ett "lagom"-land som Sverige.

Jag får minnesglimtar av mitt första heltidsjobb, som var på ett byggföretag under 80-talet (=rena rama Vilda Västern i byggbranschen) Då drev gäng med småalkoholiserade byggjobbare från företag till företag, bodde på ungkarlshotell och jobbade bara för att skaffa pengar till mer dricka och söp resten av tiden. Och måndagmorgon låg ångorna så täta på kontoret att man blev småpackad bara av att sitta där bland "gubbsen". Funderingarna och diskussionerna i fikarummet lät faktiskt något likt Frälsaren.

Tack Janne Karlsson för rec.exena!

Är du nyfiken på Frälsarens Predikobok och/eller vill köpa den?

Kika då in på SVENSKAPACHE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar