torsdag 27 februari 2014

Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar, del 2. Sjukdomen
Författare: Jonas Gardell
Format: Inb
Antal sidor: 295
Förlag: Norstedts

"De är en sorts familj: ärkefjollan Paul, Lars-Åke och Seppo, Reine med sitt plågade förflutna på den lilla bohusländska ön, den vackre Bengt som är filmstjärna i vardande. Varje år firar de jul hos Paul, det är där Benjamin och Rasmus träffar varandra och blir kära. Allt ska de offra för kärleken.
De älskar varandra så mycket. Världen och framtiden tillhör dem. 
Och det är då som sjukdomen kommer till staden.
Bögpesten. Den nya digerdöden.
De är alla så unga.
En efter en skall de dö.

Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant.
Jag var en av dem som överlevde.
Det här är min och mina vänners historia."

---------------------------------------


Även den här boken för mig tillbaka till tiden då jag var drygt 20, dvs precis den tid som Gardell berättar om. Och ja, jag kommer ihåg tidningsartiklarna och jag kommer ihåg vad vi (mina kompisar och jag) pratade om. Hur man skulle skydda sig, vad man skulle akta sig för, osv, osv. Och man läste varenda artikel i tidningarna och ifrågasatte ingenting.  Det de flesta nog var helt omedvetna om var hur de smittade behandlades och det blir jag faktiskt rätt så ilsken på nu när jag läser boken.

Jag kan inte hjälpa det, jag bara älskar Paul! Kanske är det för att jag faktiskt känner en person som är i princip som Paul, dvs överdrivet fjollig.

Sammanfattning av hela trilogin finns här

Torka aldrig tårar utan handskar del 2. Sjukdomen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar