onsdag 19 februari 2014

Valentina

Titel: Valentina
Författare: Evie Blake
Format: Inb
Antal sidor: 381
Förlag: Bazar Förlag

" Ett oemotståndligt uppdrag.
Ett erotiskt äventyr
Välkommen till Valentinas värld

Milano 2012. Modefotografen Valentina har varit sambo med den hemlighetsfulle Theo i ett halvår - något som förvånar både henne själv och hennes vänner. Valentina brukar inte vilja binda sig av rädsla för att passionen ska försvinna. När hon får ett överraskande uppdrag blir förhållandet mellan henne och Theo satt på hårda prov. Valentina dyker ner i en mörk, upphetsande värld - och upptäcker sidor av sig själv som hon inte visste hon hade.

Venedig 1929. Louise är en vacker och välbärgad societetskvinna, instängd i ett olyckligt äktenskap. Som den djärva och farliga Belle kan hon leva ut sina fantasier i ett hemligt liv som kurtisan. Detta dubbelliv tröstar henne - ända tills hon möter den olycksbådande Santos Devine.

Mer än 80 år skiljer de båda kvinnorna åt. Ändå är deras liv sammanflätade på ett mystiskt sätt."

-----------------------------------------------------

Jag hade mina förväntningar i o m omslaget och baksidestexten, de gav intrycket att det här skulle vara en erotisk roman, lite i stil med övriga som kommit ut på marknaden det senaste året. Men det blev inte riktigt som jag hade trott...

Valentina är inte en erotisk roman i ordets rätta bemärkelse. Visst finns det sexscener, men det handlar mer om Valentinas behov av att släppa kontrollen. Och i o m det så förstår jag också det Evie Blake-citat som står på omslaget "Jag tror att alla kvinnor oavsett var i livet de än befinner sig, har en Valentina i sig". Ja, i dagens samhälle där kvinnor också förväntas göra karriär och ha kontroll över sitt liv, finns det nog många som skulle vilja svepas med. Och det är ju när man blir riktigt stormande kär som man måste släppa kontrollen och släppa in en annan människa.

Parallellt med Valentinas berättelse i nutid finns det i boken berättelsen om Belle, en kurtisan i 20-talets Venedig. Hur Valentinas och Belles liv hänger ihop avslöjas i slutet av boken men jag hade önskat att Blake delat upp de här två i olika böcker, jag gillar Belles berättelse mer än Valentinas.

Valentina är första delen i en trilogi och även om den inte funkar som erotisk roman för mig, så gillar jag den ändå och vill gärna läsa fortsättningen.

Tack, Bazar förlag, för rec.exet!

Valentina finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar