onsdag 26 februari 2014

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar, del 1. Kärleken
Författare: Jonas Gardell
Format: Inb
Antal sidor: 291
Förlag: Norstedts

"När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.
Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Till den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.
Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.

Det som berättas i den här historien har hänt.
Det som hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här.
I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.
Jag var en av dem som överlevde.
Det här är min och mina vänners historia."


--------------------------------------------

Under 70/80-talet var jag ungefär i samma ålder som Rasmus och Benjamin och jag bodde i Stockholm. Gardell har verkligen lyckats beskriva samhälle, miljö och karaktärer så att man känner igen allt. Hela boken andas Stockholm 70/80-tal och det är många minnen som dyker upp i mitt huvud. Skillnaden är väl att jag inte var homosexuell och rörde mig inte i den världen. Däremot rörde jag mig i kretsar där det inte var ovanligt med homosexuella så där känner jag igen en del av det som beskrivs i boken. Det var den tiden då allting började bli lite friare och man accepterade mycket sånt som inte accepterats tidigare.

Just den här första delen av Gardells trilogi är en enda lång nostalgitripp för mig och jag sitter länge och minns hur det var att vara runt 20 och bo i Stockholm på den tiden.

Sammanfattning av hela trilogin finns här 

Torka aldrig tårar utan handskar, del 1. Kärleken finns att köpa hos t ex











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar