lördag 1 februari 2014

Patient 67

Titel: Patient 67
Författare: Dennis Lehane
Format: pocket
Antal sidor: 406
Förlag: Månpocket

"Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad är det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen..."

----------------------------------------------------


Det var dags för nånting som jag väldigt sällan gör, dvs att läsa om en bok. Jag läste Patient 67 för ganska länge sen och jag kommer ihåg att jag då tyckte den var spännande. Den här gången var kändes den inte alls lika spännande utan reaktionen ar lite mer "jaha...", och det utan att jag kom ihåg speciellt mycket av handlingen från förra gången jag  läste den. Men i och för sig säger det en hel del också, den har alltså inte ens första gången gjort så stort intryck att jag skulle komma ihåg hela handlingen.

Boken är till viss del spännande, och den har ju en intressant twist i slutet. Men Patient 67 är ändå inget för mig, den är inte tillräckligt spännande för det och lyckas faktiskt inte få mig engagerad varken i händelserna eller personerna.

Patient 67 finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza








4 kommentarer:

  1. Jag fastnade inte heller för patient 67 :/ Många andra gillar den så då blir man lite besviken, varför kan inte jag oxå gilla den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Kommer ihåg att jag gillade den faktiskt när jag läste den förra gången, men den här gången funkade den inte alls för mig.

      Radera
  2. En av mina favoritböcker, av en favoritförfattare. Gillade filmen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk va bra det är att vi alla har olika smak!

      Radera