fredag 14 februari 2014

Bokbloggsjerka 14-17 februari

Fredag och jag har lovat mig själv att idag ska jag jobba undan lite måsten, men innan jag sätter igång så måste jag ju delta i Annikas bokbloggsjerka

Idag vill Annika att man

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.



Det här är nånting jag  funderat på ibland och faktiskt t o m diskuterat med min mor (som också läser ganska mycket)

Fördelar:

Språkförståelsen och ordförrådet blir bättre.T ex lärde jag mig svenska på rekordtid genom att direkt börja läsa böcker (första boken fick jag läsa om 4 gånger innan jag förstod allt, ordet kryckor tog längst tid att klura ut vad det betydde) och faktiskt så har jag använt  den metoden alltid när jag försöker lära mig något nytt språk och det fungerar superbra. Man uttrycker sig bättre och har ett mer nyanserat språk. Man skriver mer grammatiskt korrekt och det lär behövas mycket för att en bokoman ska börja särskriva på det sättet som många gör idag.

Man lär sig hela tiden något nytt. På något sätt kan man lite av allting.

Jag tror fullt och fast att bokläsare är mer toleranta och har bättre förståelse för andra just för att vi läst och lärt oss om andra kulturer och andra människor genom de böcker vi läser.

Nackdelar:

Man är ju rätt så osocial när man sitter med näsan klistrad vid en bok. Min man klagar lite ibland på att det inte går att prata med mig när jag läser - han får bara ett "mmm" till svar vad han än säger. Men han läser också (men inte lika mycket som jag) så han har förståelse till en viss punkt.

Hela huset är fullt av böcker! Inredningsideerna består enbart av diverse planer på var någonstans det skulle få plats med en bokhylla till. Och även om man, som jag, försöker bli av med lästa böcker (behåller enbart de böcker jag tycker bäst om och säljer/skänker bort resten) så är det inte lätt. I första hand vill jag skänka böckerna till släkt och vänner men de kan bara ta emot en viss begränsad mängd. I andra hand så har jag skänkt till rehabhem osv, men en del tar bara emot till en viss gräns, sen är det stopp där också. I sista hand skänker jag till Myrorna el andra second-handbutiker. Men nu har jag också börjat fundera på¨att sälja en del på bakluckeloppisar på sommaren...

Numera behöver jag inte fundera så mycket på att försöka skapa tid för läsning i o m att jag är sjukpensionär och väljer själv vad jag vill spendera tid på. Visst, städningen kommer nog ibland i andra hand, men det är det värt! Och enda gången mannen i mitt liv blir kanske lite irriterad är när vi kommit överens om att jag ska sätta igång middan innan han kommer hem och så har jag glömt det för att jag precis kommit fram till ett spännande avsnitt i boken jag läser och kan bara inte lägga ifrån mig boken.

När jag jobbade var det såklart annorlunda, men då hade jag en bok med mig hela tiden och läste på väg till och från jobbet, under lunchen, fikaraster osv.










18 kommentarer:

  1. Jag tror också att bokmänniskor är mer toleranta jämfört med andra, att vi läser om så många olika människor gör nog att förståelsen för dem ökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också vad jag sett när jag snurrat runt bland bokbloggare.

      Radera
  2. Fördelarna kan jag verkligen skriva under på, även om jag inte har lärt mig något nytt språk på det sättet, men det andra :)

    SvaraRadera
  3. Ja men sälj de böcker du inte ska ha kvar så lägger du de pengarna på ny bokhylla eller nya böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del kommer jag nog att sälja, men i första hand så är det läsande släkt och vänner som ska få nöje av dem.

      Radera
  4. Inredningsplaner som nästan endast går ut på att få plats med en bokhylla till känner jag igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den typen av planer tycker jag virvlar runt i huvudet hela tiden.

      Radera
  5. Helt klockrent inlägg, jag håller med om alltihop. Utom att jag har någon slags teflonhjärna så jag läser massa på tyska men lyckas ändå inte skriva rätt själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, tyska är min stötesten också. Min tyskalärare sa en gång att det spelade ingen roll hur länge eller hur hårt jag försökte läsa tyska, jag skulle ändå aldrig lära mig det.

      Radera
  6. Haha ja min före detta sambo störde sig också lite på det där med att jag var lagom okontaktbar när jag läste och bara svarade "mmm" vad han än sa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är läser ju min man också, så han har ändå förståelse till en viss punkt.

      Radera
  7. Lite lätt osocialt beteende är ju definitivt en bieffekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Eller så kommer man med "goda yxskaft"-svar på ev frågor

      Radera
  8. Det där med att glömma känner jag igen. En gång glömde jag lämna material till en artikel på grund av en bok jag fastnat i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju bara inte att lägga ifrån sig boken och sluta läsa när man kommit till ett bra/spännande avsnitt!

      Radera
  9. Hehe, känner igen det där med inredningsplaner som cirklar kring var en till bokhylla får plats :-)
    Jag tror jag lärt mig både engelska och norska bättre genom att läsa så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språkinlärningen tror jag definitivt blir både lättare och bättre ju mer man läser på det såråket man försöker lära sig.

      Radera
  10. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och böcker ÄR inredning, den vackraste inredningsdetalj jag vet!

    SvaraRadera