tisdag 25 februari 2014

Tigerporten

Titel: Tigerporten
Författare: Christina Courtenay
Format: Inb
Antal sidor: 353
Förlag: EA Förlag

"Det är 1732 i Göteborg, och den viljestarka Jess von Sandt vet bara alltför väl att det är ännens värld. Hon är övertygad om att hennes styvfar försöker lura henne på farsarvet. Hon är fast besluten att avslöja honom - kosta vad det vill - men så länge hon är ogift har hon ingen chans.
Hjälpen kommer i form av den stilige skotten Killian Kinross, som själv gjorts arvlös av sin farfar. Jess blir både attraherad och rasande på honom, men i ett försök att återta sin förmögenhet, föreslår hon Killian ett skenäktenskap.
De gifter sig och planerar att avslöja styvfadern, då Killian får sitt livs chans. Han erbjuds följa med Svenska Ostindiska Kompaniets jungfruresa till Kina och han känner att inget får stå i hans väg - inte ens hans unga hustru.
Han ger sig iväg på den våghalsiga resan till Fjärran Östern, och tror att han lämnat sina känslor och sitt gamla liv bakom sig. Men han gör inte resan ensam och den blir inte alls som han tänkt sig..."

--------------------------------------
Och så fastnar jag igen och kan bara sitta och vända blad efter blad för att läsa vidare. Ju längre in i boken jag kommer desto mer gillar jag den. Ett sammanträffande är att vi, min man och jag,  i somras besökte vår vän Merlin i Göteborg och gick omkring precis där i hamnområdet där bokens händelser utspelar sig. Och vi pratade om Ostindiska kompaniet och Merlin berättade lite om själva hamninloppet. Så det är jättekul att nu läsa om det också! 

Jag gillar personerna i Tigerporten och speciellt gillar jag Jess. Visst är hon en aning tanklös ibland men samtidigt är hon en självständig, viljestark kvinna i en tid då kvinnor förväntades vara viljelösa våp.

Att handlingen förlagts till många olika länder är faktiskt ett plus i kanten, det blir både intressant och spännande att läsa om. Intressant är också att vissa delar i boken faktiskt är fakta och det märks tydligt att författaren själv är intresserad av historia.

Tigerporten är faktiskt en av de böcker som jag önskar vore en "tegelsten" så den inte tog slut så snabbt.

Vill du veta mer om Christina Courtenay och hennes böcker så kan du kika in på hennes hemsida

Tack EA Förlag för rec.exet!

Tigerporten finns att köpa hos t ex 









1 kommentar:

  1. Den såg verkligen bra ut, måste läggas på min måste läsa lista. Tusen tack för tipset.

    SvaraRadera