måndag 10 februari 2014

Tematrio - systrar och bröder

Måndag morgon och jag är uppe hur tidigt som helst...men det betyder också att jag "får" ta mig en vilopaus/tupplur vid tillfälle på dan.

Veckan börjar med Lyrans Tematrio som sig bör. Den här gången är temat systrar och bröder och Lyran vill att vi berättar om tre böcker som handlar om syskon.

Först tänkte jag att det nog skule bli svårt att hitta tre böcker med syskon men det blev faktiskt enklare än vad jag hade trott.

Mina tre är





Till min bror  av Anna Frise Rapp.En av mina absoluta favoriter 2013. Ett samtal mellan två vuxna syskon (storasyster och lillebror)











Ett fjärran krig av Göran Redin. Första boken i en serie om tvillingarna Erik och Karin under stormaktstiden i Sverige










Tvillingarna Thorntwaites testamente av Gareth P Jones. Tvillingarna Lorelli och Ovid försöker klura ut olika sätt att ta död på varandra







Det blev tre väldigt olika böcker, men tre som jag faktiskt tyckte väldigt bra om.







16 kommentarer:

  1. Helt obekanta böcker och författare för mig. Kul att få lära sig lite nytt. :)

    SvaraRadera
  2. Ett fjärran krig har jag också läst och gillat. De övriga två såg också intressanta ut.
    Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tips! Blir nyfiken! Ditt tredje tips har jag dock läst, Jones' bok alltså, för ett par år sedan. :-) Den var rolig, vill jag minnas!

    SvaraRadera
  4. Helt nya böcker för mig. Kul!

    SvaraRadera
  5. Tvillingarna Thorntwaite gillades skarpt i min trea förra året, borde nog läsa den själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att de gillade den, den är nog precis lagom skruvad för den åldersgruppen.Jag tycker definitivt att du ska läsa den!

      Radera
  6. Till min bror tycker jag verkar intressant! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev oerhört berörd av den så den kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  7. Alla helt nya bekantskaper, alla verkar intressanta! Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker de verkar intressanta!

      Radera
  8. Thorntwaites låter väldigt roliga!

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Alla helt obekanta för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera