tisdag 11 februari 2014

Sorgens arv

Titel: Sorgens arv
Författare: Barbara Nadel
Format: pocket
Antal sidor: 271
Förlag: MBM Förlag

"Allt sedan Luftwaffe började sitt försök att bomba oss tillbaka till stenåldern har vi Hancocks, precis aom alla andra begravningsentreprenörer öster om Picadilly, arbetat för brinnande livet.

Begravningsentreprenören Hancock är inte främmande för döden, och under Londonblitzen 1940 ser han mer än nog av det sämsta människan kan uppvisa. Så varför rörs han så av mordet på en ung zigenarflicka borta vid Epping Forest?
Hon var en av många fördrivna som lever på fälten därute: travellers, hemlösa, desertörer och - om man får tro säkerhetspolisen - tyska spioner.
Francis Hancock vet att han inte borde bli involverad i denna smältdegel, att han borde stanna vid att försöka hålla sig vid liv och sina sinnens fulla bruk. Men den hemlighet han inte vill tro på är någon beredd att döda för..."

----------------------------------


Nadels böcker om begravningsentreprenören Francis Hancock är alltid lite sega att komma igång med, så även denna. Men när man väl kommit förbi de första sidorna så går det bra. Francis är en riktig antihjälte och det gillar jag. Han är annorlunda och inte precis vad man väntar sig som huvudperson i en kriminalroman. Samma gäller hans "flickvän", Hannah Jacobs, en prostituerad judinna. När jag läste första delen, Dödlig rättvisa, i serien fick jag emellanåt känslan av att man tidsmässigt befann sig någonstans vid sekelskiftet och samma känner jag här. Men den känslan är fel, allt utspelar sig i Londons utkanter under 30-40-talet, under andra världskriget. Miljön är klart läskig och det är lätt att föreställa sig det utbombade London i en del av staden som det ganska sällan berättas om, dvs de fattigaste delarna i utkanten av staden. Det är mörkt, ruffigt, skitigt och utbombade hus överallt. 
Och även i den här boken begås själva brottet mot de mest utsatta, den här gången zigenarna. 

Jag har faktiskt blivit lite småförtjust i de här kriminalromanerna så jag ska se om jag kan hitta några fler i just den här serien. Annars får jag väl börja med Nadels Istanbuldeckare med kommissarie Cetin Ikmen och hoppas att jag gillar dem på samma sätt som jag gillar böckerna med Francis Hancock.

Sorgens arv finns att köpa hos t ex




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar