fredag 15 juli 2016

Bokbloggsjerka 15-18 juli

Idag kommer brorsan på besök och ska stanna hela helgen. Förhoppningsvios får vi leverans av ved i dagarna så då ska herrarna (min man och brorsan) baxa in ett antal kubik med ved in i vedbon. Och innan dess ska vedbon göras i ordning också. Utöver det ska det inhandlas virke så att bygget av en utegård åt katterna kan påbörjas. Så även om vi får besök så kan jag ägna mig helt åt böckerna och målandet, bror och make har att göra hela dagarna och jag behöver inte vara social på något sätt utan kan sitta och läsa så mycket jag vill. PERFEKT! Men eftersom det är fredag så börjar jag helgen med att delta i Annikas bokbloggsjerka. Den här veckan vill hon veta:

Har du halvt om halvt längtat ihjäl dig efter en bok som till syvende och sist inte alls höll måttet? Vilken i så fall? Eller omvänt, finns det en bok som du var tveksam till men som senare skulle visa sig överträffa alla dina förväntningar?

----------------

Så här på rak arm kan jag inte påminna mig om att någon av de böcker jag verkligen längtat efter sedan har visat sig vara helt bedrövlig.
Motsatsen däremot har hänt ett antal gånger. Oftast har det haft samband med t. ex titeln och jag sedan blivit glatt överraskad över att boken visat sig vara mycket bättre än vad man skulle ha kunnat tro.
Senaste gången det hänt är nog med




Förbannelsen: En berättelse om Gud och Satan, trolltro och magi av Birgitta Stillman  (titeln är länkad till recensionen)







Pga titeln förväntade jag mig en rätt så tråkig fackbok om ett i sig intressant ämne, men den visade sig vara inte bara intressant utan också lättläst och inte alls en fackbok.






8 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man har låga förväntningar och blir fullständigt golvad och tokälskar boken i fråga.

    SvaraRadera
  2. Hm. Låter kanske inte som något för mig ...

    SvaraRadera
  3. sällan jag är totalt missnöjd om jag valt själv.

    SvaraRadera
  4. Förbannelsen verkar vara en mycket speciell bok.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det trots allt är oftare som jag blir positivt överraskad av en bok än tvärtom. Så länge det är så så är det OK :)

    SvaraRadera
  6. Det är underbart att bli golvad av en bok som man varit lite tveksam till.

    SvaraRadera
  7. Oj! Nu blev jag intresserad av den boken efter att ha läst din recension, trots att titeln avskräcker lite...

    SvaraRadera
  8. Jag har en liknade av Guillio, men det är en fackbok.

    SvaraRadera