tisdag 26 juli 2016

Top Ten Tuesday - böcker som fick mig vilja göra eller lära mig något

Jag är lite sen idag med det mesta "vanliga" jag brukar göra i o m att maken och jag stack iväg på en rejäl shoppingrunda i morse. Så där försvann halva dagen och när vi äntligen kom hem tog det ett tag innan jag kunde sätta igång med datorn i o m att det regnade och åskade.

Idag är det tisdag och då är det dags för Top Ten Tuesday, som anordnas av The Broke and the Bookish. Idag handlar det om böcker som fått mig att vilja göra eller lära mig mer om något.

Top Ten Things Books Have Made Me Want To Do or Learn About After Reading Them (inspired by my post way back in 2012 that I did on a TTT freebie week and have so wanting to revisit. *hides because of the hideous graphics...I was just learning*)

--------------------

Det är ganska ofta jag blir sugen på att göra något eller lära mig mer om något jag precis läst om så det borde inte vara speciellt svårt att komma på tio böcker. Men det är det som är det svåra, att komma ihåg så här helt plötsligt vilka böckerna var som gav den där känslan av att man ville göra "det där" eller att man ville lära sig mer så det får nog bara bli böcker jag läst nyligen. Oftast är det också så att jag blir sugen på att besöka länderna där handlingen tilldrar sig, och det är mer sällan det finns t ex något yrke jag skulle vilja prova på. Men det lär inte bli tio på den här listan. OBS! De flesta titlar är länkade till recensionen och där finns mer info om boken.

1. Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidson
När jag hade läst den här boken kände jag verkligen att det skulle vara helt otroligt att gå pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela. Cecilia Samartin har också skrivit om den här pilgrimsvandringen i böckerna om Jamilet: Señor Peregrino, La Peregrina och Los Peregrinos

2. Mambo i Chinatown av Jean Kwok
Jag har alltid gillat att dansa "riktig" dans, dvs pardans och de gånger jag läst eller sett filmer där det förekommer pardans så har jag faktiskt blivit jättesugen på att gå en kurs i sällskapsdans.

3. Den sista kejsarinnan av Kina av Jung Chang
Ett land som jag länge varit sugen på att besöka är Kina. Det vore underbart att få se Terrakottaarmén, Förbjudna staden och speciellt Sommarpalatset, och få besöka Peking och också mindre orter ute i landet. Tills det finns en möjlighet till det så får jag nöja mig med att läsa och lära mig mer om det landet.

4. Delhis vackraste händer och Dimma över Darjeeling av Mikael Bergstrand. Den sista delen i trilogin, Gurun i Pomonadalen, har jag ännu inte läst. Gregory David Roberts har också berättat om Indien i boken Shantaram och det finns väldigt många författare som jag läst där handlingen tilldrar sig i Indien. Indien är också en av de länder jag skulle gärna vilja besöka.

Det får nog räcka med de här den här gången....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar