lördag 2 juli 2016

Där inga ögon ser av Dag Öhrlund

Titel: Där inga ögon ser
Serie: Ewert Truut, del 1
Författare: Dag Öhrlund
Format: Inbunden
Antal sidor: 345
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"När den buttre och fördomsfulle kommissarien Ewertt Truut får komma tillbaka till Stockholm efter några års kommendering till en liten skånsk ort, är det på ett villkor - att han tar sig an cold cases och löser dem.
Till sin förfäran upptäcker Truut att han inte får arbeta ensam. Hans nya medarbetare, den snygga Carolina Herrera och datageniet Måns Schmidt, får båda jobba hårt för att övertyga Truut om att han behöver dem.
Uppdraget börjar i Mariefred och Truut märker snart att trion inte är välkommen. Vem eller vilka känner till sanningen om Mattias död för tio år sedan - pojkens mamma, gymnastikläraren, den före detta polischefen eller gangstern som blivit advokat?
Truut måste återupprätta sin heder genom att lösa fallet. Samtidigt kämpar han mot inre demoner och konfronteras gång på gång med sina fördomar, vilket leder till mer än en överraskning."

-------------------------------

Jag har läst några av böckerna som Dag Öhrlund har skrivit med Dan Buthler och några till av dem väntar i bokhyllan. Och så har jag också läst Öhrlunds fristående spänningsroman Till minne av Charlie K som mer tillhör genréen hårdkokt deckare. Utöver det så läser jag då och då Dag Öhrlund blogg där han är minst sagt frispråkig och går ibland på ganska hårt åt vissa företeelser i det svenska samhället och makthavarnas beslut. Allt detta sammantaget gjorde att jag nog hade ganska höga förväntningar när jag nu skulle läsa första delen i hans nya serie om poliskommissarie Ewert Truut.

Tyvärr...Ewert Truut är den typ av polis som jag varken gillar, fattar sympati eller fastnar för. Han är så uppbyggd av diverse stereotypa egenskaper som förekommer i väldigt många deckare att han nästan blir en karrikatyr av en poliskommissarie. Tyvärr är inte hans medarbetare så mycket bättre utan ligger på ungefär samma nivå. När det gäller medarbetarna så dyker det upp något som nog var tänkt som en överraskande vändning, men jag hade redan misstänkt nånting liknande ett bra tag innan.

Boken är tyvärr annars också rätt så förutsägbar....det var inte speciellt svårt att lista ut vem som var förövaren, men lyckligtvis var inte motivet lika enkelt att gissa. Det som förvånade mig var faktiskt hur mycket sex författaren lyckats klämma in i handlingen och varför det överhuvudtaget behövde vara sex med.... Jag hade istället förväntat mig mer koppling till aktuella samhällsfenomen och att författaren använt sig mer av den skarphet som han använder sig av på sin blogg

Där inga ögon ser är lätt- och snabbläst och passar nog bra som sommarläsning. Trots att jag kanske låter väldigt besviken på och negativ till boken så vill jag gärna läsa nästa del också. Vem vet, nu när Ewert Truut & Co avslöjat sina egenheter så kanske det blir mindre fokus på de egenheterna och brottet och polisarbetet får mer central roll i berättelsen.


Tack till Lind & Co för rec.exet!

Mer info om författren och hans böcker finns på Dag Öhrlunds websida


Där inga ögon ser finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


3 kommentarer:

  1. Ja visst lyckades han klämma in mycket sex i handlingen, helt i onödan för det behövdes inte för storyn....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte heller att det behövdes!

      Radera
    2. Älskar böckerna om Ewert Truut. Lyckligtvis så försvinner sex-biten i resterande böcker. Väntar otåligt på nästa date men Ewert och co

      Radera