onsdag 27 juli 2016

Målarbok: Woodcut Designs

Titel: Woodcut Designs
Konstnär: Tim Foley
Format: Häftad
Antal sidor: 64 (enl Adlibris)
Tryck: Enkelsidigt
Förlag: Dover Publications/Creative Haven

"Strikingly rendered in the style of classic woodcut illustrations, these 31 images to color offer a splendid variety of subjects: animals, flowers, and butterflies; desert and beach landscapes; portraits of an Egyptian pharaoh, a trio of bluegrass musicians, and baseball players; and much more

----------------------


När jag antingen hållit på med nånting jättepilligt eller en stor bild som tagit lång tid att göra så vill jag sedan slappna av med bilder med större fält och gärna sådana där jag inte behöver vara lika noggrann och jag har kommit underfund med att Creatice Haven har ett antal målarböcker som passar perfekt till just det syftet. Den senaste jag skaffade mig var Woodcut Designs.


De här bilderna är alltså gjorda så att de ser ut som träsnitt och färgerna är inverterade, dvs vit bild på svart bakgrund. I början tyckte jag det var lite svårt att se vad som tillhörde vart på bilden, men ögat vande sig ganska snabbt.











Jag älskar svart bakgrund eftersom det är så förlåtande, det syns inte om man råkar gå utanför linjerna nån gång. Och så blir färgerna så lysande mot svart bakgrund, de verkligen "poppar" ut från bilden.









Pappret är inte alltför tunt och nånting som är positivt är att det är enkelsidigt tryck, dvs bara bild på en sida, baksidan är otryckt.
Jag har hittills bara använt träfärgpennor så jag vet inte vad som blöder igenom eller inte. Men jag kan tänka mig att det går att använda t ex gelpennor och fineliners i o m att pappret inte är speciellt poröst






Positivt: Enkelsidigt tryck, inte alltför tunt papper. Och så det där som jag älskar med Creative Heavens målarböcker, sidorna är perforerade så att det går lätt att riva ur bilden man vill jobba med. Svart bakgrund som är "förlåtande" och som gör att färgerna verkligen ser lysande och fina ut. Relativt enkla bilder utan smådetaljer som går fort att färglägga.

Negativt:Kanske inte negativt i ordets rätta bemärkelse men det här är definitivt inte en bok för den som vill använda skuggningar och andra tekniker. Inte heller för den som gillar detaljer och precisionsmålande.Bildvalet är inte det bästa, det finns en del bilder, t ex en på en basebollspelare, som inte precis känns lockande att måla.





Woodcut Designs finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar