fredag 29 maj 2020

Fem en fredag vecka 22: Jeopardy


Jag passar på att delta i elisamatildas Fem en fredag medan maken är till trädgårdsbutiken för att köpa lite växter.Temat den här veckan är

JEOPARDY

----------------

1. Det är sommarens smultronställe. 
Vad är våra altaner? Jag älskar att vi har altan både på fram- och baksidan så kan man byta vartefter solen flyttar sig.(se bilder högst upp)


2. Två saker som alltid finns i kylskåpet. 
Vad är ägg och ost? Ägg för att det är så användbart och håller länge, ost för att vi båda är ostomaner och vill ha ost på macka och i diverse maträtter

3. Det jag ser precis utanför dörren. 
Vad är kattgården och trädgården? Katternas utegård finns i anslutning till ytterdörren på framsidan. Utanför altandörren på baksidan är det vår vildvuxna trädgård med buskar och blommor man ser. (se bilder högst upp)

4. En fysisk aktivitet jag inte förstår mig på. 
Vad är fotboll?

5.Något jag drömmer om just nu.
Vad är en loppis-/secondhandrunda? Vi brukar lite då och då göra loppis- och/eller secondhandrundor både till de bästa ställena och försöka hitta nya ställen att göra fynd på. Nu i coronatider har vi varit tvungna att hoppa över sånt eftersom jag på flera sätt tillhör riskgruppen. Och vi längtar båda två efter att sätta igång igen.

10 kommentarer:

  1. vi har också altan i olika väderstreck, toppen!

    SvaraRadera
  2. Ost glömde jag också, jag är en riktigt ostoman! Bland det bäwsta jag vet =) Loppisrunda vore väldigt kul =)

    SvaraRadera
  3. ägg och ost är viktigt. och möjligheten att vara ute känns som räddningen den här våren. jag ser gärna stormatcher i fotboll. men jag är dålig på det

    SvaraRadera
  4. Vi är många som värnar om äggets betydelse! Bland det jag drömmer om men inte tog med är en trevlig middag på krogen. När?

    SvaraRadera
  5. Vissa saker uppskattar man mer nu och vissa saknar man.
    Allt kul har försvunnit för mig men jag mår bra.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Visst är det en hel del som man saknar. Men det kommer andra tider! Sköt om dig!

    SvaraRadera
  7. Så perfekt med altan på olika sidor av huset! Både om man vill ha värme eller om det är varmt och man kanske vill ha skugga istället.

    SvaraRadera
  8. Jag har som du, inte altan men uteplats åt två håll, väljer oftast den som ligger i skugga, hihi.
    Jag har jobbat ideellt på ortens loppis som drivs av församlingen. vi har haft stängt över två månader men ska prova ha öppet från nästa vecka. Problemet är mest ev. distans och att inte ta in för många i trånga lokaler. Det är ju inte samma sak som att handla i t.ex en mataffär, på en loppis vill man gå runt en bra stund och titta. Vi får se hur det utvecklar sig, alla är ju medvetna om förutsättningarna så jag hoppas det går bra. Trevlig pingsthelg

    SvaraRadera
  9. Ja, fotboll har jag också svårt för. Blev även mitt svar. Hatade fotboll i låg och mellanstadiet, upplevde att det var fotboll jämt, såväl gymnastiktimmar som raster... kanske satte det sina spår.

    SvaraRadera
  10. Låter bra med fler altaner. Det är nog så att det finns saker en saknar i dessa tider, men vi får hoppas att det ändå blir en bra sommar!

    SvaraRadera