torsdag 7 maj 2020

Helgfrågan vecka 19


Nu börjar det märkas att det varit lite för mycket läkarbesök/provtagningar/behandlingar den senaste tiden. Idag var det behandling som gällde och efter middagen i eftermiddags så var vi båda så slut att vi däckade i soffan och sov fram tills nu. Det ska bli så skönt att ha "ledigt" nästa vecka.
Nu är det i alla fall dags att svara på veckans Helgfråga, som lyder

Vilken bok skulle du rekommendera en lycklig person att läsa? Vilken bok skulle du rekommendera till någon som verkar sorgsen?
Bonusfråga: Har ni något tips för att motverka trötthet?

------------------

Det där är så himla svårt eftersom vilken bok man väljer beror så mycket på vem som ska läsa den. Men generellt för mig gäller nog att den som är lycklig vill nog gärna läsa nånting intressant och engagerande och den som verkar sorgsen ofta behöver något lättläst och lättsamt (har själv haft en liten nere-period nyligen och läste då en bok som verkligen blev rätt bok vid rätt tillfälle). Titlarna är länkade till recensionen där det finns mer info om boken.



Doña Maria - kvinnor i vitt av Cecilia Samartin











Havets drottning av Jöns Hellsing










Motverka trötthet? För mig gäller vila, vila och när jag vilat ordentligt så vilar jag lite till. Strunt i alla måsten, ligg och slötitta på struntprogram på tv, läs nånting lättläst och lättsamt, sov mycket. Vila både fysiskt och mentalt!

9 kommentarer:

  1. Samartin är intressant, tycker jag - inte minst för att hon är en sån supersuccé i Norge! Har bara läst en, men den var helt OK.

    SvaraRadera
  2. Vila, vila och sedan vila lite till låter riktigt skönt.

    SvaraRadera
  3. om jag är deppig vill jag inte läsa något roligt och inte feel - good. det vill jag inte läsa om jag är glad heller

    SvaraRadera
  4. Visst beror det mycket på personen och orsaken till att en är sorgsen. Jag brukar oftast vilja läsa lite som vanligt, sällan Feelgood men det läser jag inte ofta.

    SvaraRadera
  5. Upplever att sådant som är engagerande även funkar när man har mycket som oroar, skingrar tankarna och hjälper en fokusera på något annat. Behöver inte nödvändigt vara speciellt lättläst om ämnet intresserar.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas få lite extratid i nästa vecka. Bara jobb i tre dagar

    SvaraRadera