torsdag 28 maj 2020

Recension: Astrids resa av Pia F. Davidson

Titel: Astrids resa
Författare: Pia F Davidson
Antal sidor: 464
Förlag: Whip Media

"Astrid har gjort en klassresa, haft två äkta män och förlorat ett barn. Och trots att hon bara är drygt trettio har hon bestämt sig för att det får vara nog med romantik. Hon vandrar runt i paradvåningen på Östermalm i Stockholm och betraktar världen utanför genom fönstren. En morgon får hon en inbjudan till lunch hos bäste vännen Petrus. Han har ett förslag som vänder upp och ner på hennes tillvaro och för henne till London. Astrids resa utspelar sig 1893 och handlar om förvecklingar. smarta kvinnor, missförstånd och list."

-------------------

Jag har läst den här författarens tidigare böcker (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) och älskade dem så jag blev jätteglad när jag fick förfrågan om jag ville läsa den här också. Jag hade alltså på ett sätt skyhöga förväntningar samtidigt som jag inte riktigt visste vad som väntade i och med att den nya här nya boken hamnar i en helt annan genré än de tidigare böckerna, de tidigare böckerna utspelade sig i nutid medan Astrids resa är en historisk roman som utspelar sig i slutet av 1800-talet.

Huvudpersonen Astrid är en sympatisk person som jag genast fattade tycke för. Hon har gjort en klassresa men även om hon numera tillhör en högre samhällsklass så har hennes inställning till livet i stort inte ändrats något. Astrid är en stark kvinna som tar ödet i sin egna händer och beger sig ut på nya äventyr tvärtemot vad som förväntas av henne. Astrids resa tar henne den här gången till London och till ett nytt liv med nya förutsättningar. Självklart dyker det upp små hinder på vägen till lyckaw men hinder är till för att övervinnas så det klarar Astrid galant.

Astrids resa är en härlig blandning av historisk roman med en hel del feelgood och romance som man sveps med i ända från första sidan.  Det här är en riktig bladvändare att drömma sig bort med en stund. Att Davidson även behörskar den här genrén gör att jag ser ännu mer fram emot fler böcker av henne!
Den här boken hamnar direkt bland Årets favoriter och blir också Månadens bästa bok för April

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Pia F. Davidson för rec.exet!