tisdag 5 maj 2020

Recension: Geiger av Gustaf Skördeman

Titel: Geiger
Författare: Gustaf Skördeman
Format: Inbunden
Antal sidor: 365
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"När hon vinkar av barnbarnen ringer den fasta telefonen. Ur luren kommer ett ord, "Geiger".
I decennier har  hon vetat att detta skulle kunna ske och allting gungar till. Hon vet vad det innebär, letar fram vapnet, skruvar på ljuddämparen och smyger fram bekom sin man. Sedan trycker hon av.
Mordet i Bromma är inte ett fall för Sara Nowak. Men hennes poliskollega vet att Sara känner för de drabbade, de tillhör hennes uppväxt, och därför behövs hon. Sara trotsar reglementet och kliver in i utredningen, ett förmörkande förflutet intar henne och kastar in henne ii en förödande plan som väntat i en evighet på att få iscensättas."

----------------
Baksidestexten lät så lovande att jag blev rejält frestad av den här boken, och som om det inte var nog så upptäckte jag att det här var författarens debutbok och eftersom jag är svag för debuter så kunde jag inte längre hålla emot utan måste få läsa boken.

Inledningen fick mig direkt att associera till filmklassikern Telefon med Charles Bronson och Lee Remick och den kommer jag ihåg väldigt väl. Men bokens berättelse utvecklas på ett annat sätt än vad filmen gjorde och hade då en del oväntade vändningar.


Jag fastnar rätt så tidigt för huvudpersonen Sara Nowak och gillar henne skarpt. Att hon har en koppling till de inblandade i denna härva gör berättelsen än mer spännande och man får mer "kött på benen" av hennes minnen om den drabbade familjen.

Författaren Gustaf Skördeman jobbar som manusförfattare, regissör och producent och på sätt på vis märks det i boken, den är väldigt "filmisk" och fyller ens huvud direkt med bilder av det man läser.

Det här är en klassisk spionroman med konspirationsteorier. Geiger är en  välskriven och spännande debut i högt tempo av en författare som jag gärna vill läsa fler böcker av.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Geiger finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar