söndag 3 maj 2020

Recension: Havets drottning av Jöns Hellsing

Titel: Havets drottning
Serie: Hope Island-trilogin, del 3
Författare: Jöns Hellsing
Format: Inbunden
Antal sidor: 325
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Den hårt pressade lord Winsley vägrar att släppa taget om familjens skotska ö. Men när han i hemlighet erbjud en stor summa pengar för en havsvik kan han inte säga nej.
Försvarsministeriet ska bygga en hamn och öborna gläds åt jobb och pengar som strömmar in - tills det avslöjas att sprängningarna under lunnefåglarnas berg ska göra plats för kärnvapenubåtar.
Det blir droppen för skaldjurskrögaren Heather MacDonald som inte vill servera radioaktiv hummer till gästerna. Hon samlar därför ön i ett uppror som tar lorden och politikerna i London med storm.

----------------
Jag har läst de två tidigare delarna i trilogin så det var självklart att jag ville läsa avslutningen också.

Karaktärerna i de här böckerna är sådana som man ta till sig på en gång. Viss av dem får mig att associera till t ex karaktärer i ex del filmer, vilket nog säkert inte var meningen när författaren skrev boken. T ex lord Winsley får mig direkt se den ondsinte butlern i Aristocats framför mina ögon, av någon anledning så känns lorden precis så där brittiskt tillknäppt ond men där hans elakheter ofta på något sätt drabbar honom själv.

Huvudpersonen Heather MacDonald är en riktig krigare som inte räds något när hon försvarar öbornas intressen mot den engelska överheten.
Överhuvudtaget är persongalleriet fullt av underbara, udda personligheter som man tycker direkt om.

Eftersom jag läst de tidigare delarna så var jag väl bekant med omgivningarna men än en gång blev jag småförälskad i den här ön och skulle inte ha något emot att tillbringa en tid där.

Havets drottning är lättsam, lättläst och charmig feelgoodläsning som för mig kom att bli precis rätt bok i rätt tid.  Jag gillar hela trilogin men den här sista delen är den absolut bästa. Den hamnade direkt bland Årets favoriter och blev också Månadens bästa bok i mars. Gillar du feelgood och/eller känner för lite lättsam läsning så är den här trilogin verkligen rätt för dig!
Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR
Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!




Mina recensioner av de andra delarna i trilogin

Händig man sökes
Halvvägs till himlen

Havets drottning finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar