Recension: Sen for jag hem av Karin Smirnoff

Titel: Sen for jag hem
Serie: Jana Kippo
Författare: Karin Smirnoff
Antal sidor: 346

Från förlagets sida:
"Janakippo lämnar Smalånger för att delta i en utställning i Stockholm. Där kommer hennes förflutna åter en gång i kapp henne, samtidigt som nya möjligheter öppnar sig. Kanske innebär det en chans till ett värdigt liv. Med kärleken och konsten som kraft. Om det inte vore för john bror diana och de andra som kallar från norr."

-----------------------------

Jag har läst de två tidigare delarna i serien (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) och älskade dem. Det förde med sig att jag hade väldigt höga förväntningar på den här tredje delen.

I den här boken åker janakippo ner till Stockholm och därifrån till Bohuslän och i och med det så försvann många igenkänningsmoment för mig. För mig hör Janakippo i Smalånger bland folk som har samma drastiska sätt att uttrycka sig på, samma typ av galghumor och överhuvudtaget samma inställning till livet som Janakippo har. Det jag saknar är miljöerna och människorna där uppe i norr, det blir inte riktigt samma sak när hon befinner sig i Stockholm och Bohuslän även om hon där också träffar på en del original.

När jag läste den första boken, Jag for ner till bror, så tog det ett tag innan jag vande mig vid språket men efter att ha läst de två tidigare så faller jag direkt in i det annorlunda sättet att uttrycka sig på när jag börjar läsa den här tredje delen. Faktiskt så är det nästan som att komma hem - i mitt föräldrahem behandlade man språket lite på liknade sätt (fast vi pratade såklart finska), man lekte med orden, hade egna hittepåord (som alla ändå förstod) osv osv.

Det är sällan jag blivit så tagen av en serie som jag blivit av den här och det är också rätt så sällan som jag kommit så nära en huvudperson som jag kommit med Janakippo. Det är inte heller så ofta som jag fått läsa berättelser från trakter som känns väldigt "hemma" för mig... Vilken upplevelse och ynnest det har varit att läsa de här böckerna, tyvärr ser jag ändå den här tredje boken i serien som den svagaste. Trots mina invändningar så är den här serien otroligt bra och det blir ett stort tomrum nu när alla tre delarna är lästa. Jag brukar sällan läsa om böcker, men det här är en serie som jag tror jag kommer att läsa om och om igen. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!

Den här boken delade platsen som Månadens bästa bok för Juni

Tack Bokförlaget Polaris!

Mina recensioner av de tidigare delarna