Recension: Profetians tid av J.F. Hansson

Titel: Profetians tid
Serie: Blodsbandskrönikan
Författare: J.F. Hansson
Antal sidor: 588
Förlag: Kräm Kommunikation

"Världen är i kaos efter attentatet i Malmö. Lina Hultberg har utsetts som ansvarig för den kommande utredningen och hon befarar det värsta när det gäller Marcus och Maria. Snart befinner hon sig i ett inferno av händelser där fienden hela tiden tycks byta skepnad.
Kommissarie Bartoli i Rom utreder två mord med ockult bakgrund. När fallet tar oanade vägar hinner det förflutna ikapp honom och en gammal utredning blir återigen aktuell.
Carl-Henric von Wolterup kommer över en gammal bibel som ser ut att kunna leda honom till hemligheten, Ska han lyckas knäcka koden så att den uråldriga profetian om Verkställaren slår in? Har man tolkat profetian rätt? Vad är egentligen sanningen?"

-----------------
Jag har läst del 1 och 2 och blev jätteglad när jag än en gång kontaktades av författaren med förfrågan om jag också ville läsa den tredje och avslutande delen. Självklart ville jag det!

Jag hade nog alltför höga förväntningar på den här boken och blev därför smått besviken. Författaren har delvis återvänt till det oerhört detaljerade sättet att beskriva händelser. Jag kan förstå att man, som författare, måla upp den bild man själv har i huvudet när man skriver men här blir det lite för detaljerat, som läsare vill jag måla upp min egen bild med hjälp av fantasin istället för att bli serverad en redan färdigt alster som någon annan tänkt ut. Min reaktion blir faktiskt automatiskt ett "Lita på dina läsare!" Det blir nämligen en liten dominoeffekt av detta, tempot blir ryckigt med avsnitt med högt tempo som det sen blir tvärstopp på vid en alltför detaljerad beskrivning. Och så är det de detaljerade avsnitten som också gör att boken blir så omfattande i omfång  den här är nämligen också en riktig tegelsten.

Berättelsen är väldigt komplex vilket gör att den aldrig blir tråkig utan intresset hålls hela tiden uppe och man läser och läser för att komma längre in och förstå den komplicerade konspirationsteorin. Det är också här som författarens egen engagemang och berättarglädje märks som bäst, att J.F. Hansson brinner för ämnet riktigt strålar från sidorna och det är alltid lika inspirerande att läsa något som en författare själv är så engagerad i och som hen gjort så gedigen research om. Gedigen research är nog bara förnamnet förresten, att väva ihop en så här komplicerad berättelse är något man inte lyckas med om man inte själv är väldigt engagerad.

Jag skulle faktiskt rekommendera att man läser de här böckerna tidsmässigt rätt så nära varandra så att det är lättare att behålla greppet om den röda tråden när man läst en del och ska fortsätta med nästa. Jag, som alltså läst de här böckerna med ganska långa mellanrum hade önskat att det funnits ett sammandrag av det som hänt tidigare i början av delarna två och tre, det hade gjort att jag kom in i handlingen lättare och snabbare än vad jag gjorde nu.

Trots mina invändningar tycker jag verkligen om den här serien, det är en trilogi som trots omfånget lyckas behålla mitt intresse från början till slut. blodsbandskrönikan lär tilltala speciellt de som gillar att läsa om spännande konspirationsteorier som sträcker sig över tid och rum och som samtidigt är både spännande och engagerandeskrivna av en författare som själv brinner för ämnet.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack J.F. Hansson för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på  J.F. Hanssons websida