fredag 21 april 2017

Bokbloggsjerka 21-24 april

Äntligen fint väder! Inte så varmt ännu, men soligt i alla fall. Så idag ska vi börja med att göra i ordning illrarnas utegård. Utegården ska krattas och så ska det sås gräs och så ska vi plantera lite dekorativt ogräs här och var (låter kanske konstigt men ogräs rotar sig snabbt och sprider sig snabbt också så det blir lite av en "djungel" där inne och därmed lite mer spännande)

Men först av allt är det Annikas Bokbloggsjerka som gäller. Idag vill hon veta

Hur avgörande är karaktärerna tycker du?

-------------

De spelar nog ganska stor roll för mig, i alla fall när det gäller läsupplevelsen. Det viktiga för mig är att det finns någon som jag tycker om eller i alla fall kan sympatisera med. Men det går bra också med personer som kanske inte är direkt "Guds bästa barn" utan har en del mörka sidor så länge det finns i alla fall en liten ljusglimt i det hela. Det jag inte kan med är berättelser och huvudpersoner där det bara är svart, svartare och svartast. Den senaste boken jag läst där jag tog mig en riktig funderare på om jag verkligen skulle läsa uppföljaren är






Leona: tärningen är kastad av Jenny Rogneby (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)








I den tycker jag så intensivt illa om huvudpersonen och tycker hon är en så obehaglig människa att jag verkligen fick tänka efter innan jag bestämde mig för att jag ändå skulle läsa fortsättningen - jag hoppas såklart att det dyker upp en ljusglimt i mörkret och jag brukar inte heller ge upp en författare enbart grundat på en enda bok.

Även om berättelsen annars är bra så tycker jag att om inte karaktärerna är "rätt" så faller hela upplevelsen platt på marken.




11 kommentarer:

  1. Jag kan också precis som du säger gillar mörkare karaktärer men där måste finnas något bra/ljust som kan överbygga det mörka och det man ogillar. En bra berättelse blir faktiskt rätt tom om karaktärerna inte ger liv åt berättelsen.

    SvaraRadera
  2. Den boken tänkte jag på också och Christopher Silfverbielke, karaktärer man nästan avskyr. Svart eller vitt kanske.

    SvaraRadera
  3. Håller med. Det ska finnas en ljusglimt i det mörka och någon liten smutsfläck på det skinande rena.

    SvaraRadera
  4. människor är ju sällan enbart det ena eller det andra och bör inte skildras så heller

    SvaraRadera
  5. Jag behöver inte alltid tycka om karaktärer, eller ens sympatisera med dem, men i vilket fall som helst ska de vara bra beskrivna.

    SvaraRadera
  6. Kommer att tänka på Mörka platser där det blev lite väl mycket mörkt för min del. Och huvudpersonen var jag inte förtjust i. Intressant det där hur en kan reagera åt olika håll....

    SvaraRadera
  7. Jag kan nog läsa om även det mörkaste mörka ibland

    SvaraRadera
  8. Ja, ibland tycker jag så illa om huvudpersonen att det kan vara svårt att läsa vidare.

    SvaraRadera
  9. Håller nog med dig, vill också ha ljusglimtarna! :)

    SvaraRadera
  10. Jag håller med om Leona. Hon är så obehaglig att hon inte längre är intressant.

    SvaraRadera