tisdag 11 april 2017

Kulturkollos veckoutmaning: En utmaning i tiden




Ännu en dag då det känns som om jag hållit på med något hela dagen men ändå inte fått någonting gjort. 
Men Kulturkollos veckoutmaning ska jag i alla fall delta i. Temat den här gången är tid och utmaningen lyder

Vilken är din bästa bok, film, tavla eller tv-serie som på något sätt behandlar temat tid? Det kan vara en film om tidsresor eller kanske en bok om åldrande. Är det något historiskt, en framtidsskildring eller vad är det som får dig att tänka över tiden och dess gång?

--------------------

Det här var  svårt, mest för att jag sällan funderar på tid och/eller dess gång, jag föredrar att leva i nuet. Det är nog bara på min egen födelsedag (som jag gör mitt bästa för att glömma varje år) som jag varje gång blir överraskad av min egen ålder och hur fort åren gått. Resten av året tills nästa födelsedag måste jag räkna för att komma ihåg hur gammal jag är om jag får frågan någon gång. Överhuvudtaget är nuet det viktiga för mig

När det gäller åldrande (och demens) finns en jättefin bok, Ellen: En roman om livet, kärleken och demens av Christina Kellberg (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken). 

Böcker med tidsresor är det nog ganska få jag läst. En av de få är nog Tidsresenärens hustru av Audrey Nifenegger.

TV tittar jag fortfarande ganska lite på och definitivt inte den typen av serier där t ex tidsresor skulle kunna förekomma, samma gäller filmer.


2 kommentarer:

  1. Jag önskar verkligen att jag vore lite mer som du när det gäller det där att leva i nuet, jag har svårt för det och det är nog det som gör att jag tänker så mycket på tiden som företeelse också. Tack för ditt boktips, "Ellen" är helt ny för mig.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det finns fler som behöver räkna när någon frågar hur gammal man är :) Även om jag föredrar att leva i nuet så älskar jag böcker/filmer om tidsresor. Jag blir så härligt yr i huvudet av dem :)

    SvaraRadera