tisdag 25 april 2017

Top Ten Tuesday - saker som får mig att INTE vilja läsa en bok


Idag ska jag iväg och träffa min underbara specialdoktor och få några sprutor som underlättar livet för mig. Sen behövs bara att det blir varmt ute också, så lär jag må toppen.

Men innan jag åker så tänkte jag faktiskt hinna med något litet på bloggen också.
Jag har hoppat över Top Ten Tuesday i ett par veckor nu för att jag inte tyckte att ämnena var speciellt intressanta eller roliga. Den här gången var temat mer OK så då hoppar jag på. Topplistan man ska göra har temat "Saker som gör att jag INTE vill köpa en bok".

Top Ten Things That Will Make Me Instantly NOT Want To Read A Book

--------------

Så länge baksidestexten lockar så brukar jag kunna överse med det mesta, men då gäller det såklart att det också finns en baksidestext.


1. Fult omslag
2. Dålig baksidestext
3. Ingen baksidestext
4. Texten inne i boken nästan utan styckeindelning och utan ordentliga marginaler, dvs täcker nästan hela sidan uppifrån och ner.
5. Svårläst typsnitt
6. För stor text (dvs större än 12 punkter)
7. För "smörigt" omslag, typ kiosklitteratur
8. Sci-fi
9. Nästan allt med vampyrer, varulvar osv (undantag hittills är Gail Carrigers serie om Alexia Tarabotti)
10. Böcker av författare som jag absolut vet inte funkar för mig (T ex Kallentofts serie om Malin Fors som inte funkar alls för mig)







1 kommentar:

  1. Fula omslag kan jag ignorera så länge baksidetexten låter intressant. Men det måste finnas en baksidetext. Och den måste vara välskriven.

    SvaraRadera