måndag 3 april 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 14


Det har varit riktigt trevligt väder idag. Faktiskt så har det varit så pass varmt att jag kunnat ha ytterdörren öppen större delen av dagen och pojkarna har kunnat gå ut till kattgården precis när de velat, och det har de varit glada för.
Under tiden som middagen blir klar i ugnen så passar det bra att svara på Veckans bokbloggsfråga som ställs av Barnboksbloggen. Frågan lyder

Vad saknar du för böcker i dagens bokutgivning? Finns det någon genre där det borde ges ut fler böcker? Finns det något speciellt ämne som det borde skrivas mer om? Eller finns det någon (levande, men inte längre verksam) författare som du önskar skulle skriva fler böcker?

-----------------

Jag tycker nog att det finns något för de flesta i dagens bokutgivning.

Det enda jag skulle önska det gavs ut mer av är en del veterinärböcker om de lite mer ovanliga sällskapsdjuren, men det finns ju en helt logisk förklaring till varför inte fler ges ut på svenska - målgruppen (djurägare, veterinärer osv) är så ofantligt liten att det inte lönar sig att ta fram fler böcker. Det tråkiga är ju att det finns böcker som man skulle kunna ge ut och där man redan från början sett till att bredda målgruppen genom att lägga ihop flera arter i samma bok, t ex




Ferrets, Rabbits and Rodents: Clinical Medicine and Surgery av Katherine Quesenberry & James W Carpenter







Men även om man lägger ihop flera arter som i den här boken så är nog målgruppen så pass liten ändå att det inte lönar sig för förlagen att ge ut något sådant på svenska. Orsaken till att det skulle vara viktigt att även om en del uppfödare/djurägare (och självklart alla veterinärer) kan läsa den engelska utgåvan så finns det många som varken klarar av eller vågar sig på att läsa den på engelska men som skulle ha nytta av den om den (eller något liknande) fanns på svenska.

Jag kan nu på stående fot inte komma på någon författare som jag önskar skulle skriva fler böcker - de vars böcker jag tycker om att läsa, håller på för fullt och skriver.

Totalt sett är jag nog ganska så nöjd med det utbud som finns just nu.





2 kommentarer:

  1. Jag har katter så där finns det en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med katter är ju fördelen att det finns hur mycket som helst, men när det gäller de ovanligare arterna så finns det knappt nånting.

      Radera