onsdag 26 april 2017

Recension: Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang

Titel: Mördaren ljuger inte ensam
Författare: Maria Lang
Format: Häftad
Antal sidor: 273
Förlag: Norstedts
3X3 under 2017
Hyllvärmare 2017


"Rutger Hammars stuga Lillborgen ligger på Ön i sjön Uvlången i Betgslagen. Där samlar han och hans fru under en sommarhelg en handfull gäster för att umgås, bada och segla.
Men när Puck Ekstedt under en promenad överraskas av ett skyfall och tvingas fly in under en gran gör hon ett makabert fynd: en av Hammars gäster ligger där strypt med en röd sidenscarf om sin hals.
Pucks fästman Einar Bure beslutar kontakta sin gamle vän Christer Wijk, kommissarie vid Stockholmspolisen, för att lösa fallet.
Det visar sig att gästerna knyts samman genom kärleksband och svartsjuka. Alla verkar ha något att dölja, men det är bara en av dem som är mördaren.

-----------------------------------

Jag har läst några böcker av Maria Lang tidigare, för ganska länge sedan och jag kommer ihåg att jag tyckte att de var väldigt trevliga. Sedan blev det ändå inte några fler men när jag hittade de här (3 böcker) på loppis så tyckte jag att det nog vore dags att återknyta bekantskapen med den här författaren.

Mördaren ljuger inte ensam är Maria Langs debutroman och gavs ut 1949. Jag insåg ganska snabbt att jag också sett den här som film på tv. Nackdelen med att ha sett den på film bara för ett par år sedan är att jag inte målar upp mina egna bilder i huvudet utan jag ser de personer som fanns med på filmen.

Maria Langs deckare är ju mysdeckare så de är inte speciellt blodiga och våldsamma som mer moderna deckare nuförtiden tenderar att vara. Det är faktiskt väldigt trevligt att läsa den här typen av deckare, dvs den "snälla" varianten, lite då och då.

Det som förvånade mig riktigt ordentligt med den här boken är att Lang tagit upp homosexualitet. Med tanke på att boken utkom 1949 så lär det ha varit känsligt att ta upp något som nog var väldigt tabubelagt på den tiden.

Jag har två böcker till av Maria Lang i min läsahög och det ska bli riktigt roligt att läsa dem också.





Mördaren ljuger inte ensam finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok
Bokbörsen Blandade format

















2 kommentarer:

  1. Jag gillade den här! Läste den förra året och tyckte det var trevlig underhållning.

    SvaraRadera
  2. Det var längesedan jag läste en Maria Lang nu, men jag gillar skarpt hennes böcker även om de sista inte är så bra. Kanske ska leta fram mina och läsa äger alla har jag för mig men är nerpackade i en låda sen flytten till huset för 14 år sen.
    Tv-serien var lite mer så där tyckte jag.

    SvaraRadera