lördag 22 april 2017

Recension: Eldpojken av S.K. Tremayne

Titel: Eldpojken
Författare: S.K. Tremayne
Format: Inbunden
Antal sidor: 356
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"När Rachel gifter sig med den stilige David är det som att allt faller på plats. Lägenheten i Londons södra förorter ersätts med ett fantastiskt hus i Cornwall, och i stället för att leva singelliv har hon nu en kärleksfull man och en tillgiven styvson.
Men gradvis förändras pojken Jamies beteende. Han kommer med otäcka profetior och säger sig vara förföljd av sin döda mors vålnad. Först tänker Rachel att han gör det för att straffa henne, men inser snart att han är mer traumatiserad än hon kunnat ana.
När hon tar upp det med David möter hon bara motstånd; han vill inte alls prata om Jamies utbrott. Inte heller får Rachel veta detaljerna kring Davids före detta frus plötsliga död mindre än två år tidigare.
Sommar blir höst och när vintern närmar sig börjar Rachel frukta att det ligger något i Jamies hemska ord: "De kommer att dö i jul."

-------------------------

Jag läste den här författarens förra bok, Istvillingar, när den utkom 2015 och tyckte den var så bra att när jag såg Eldpojken så ville jag absolut läsa den också. Författaren som döljer sig bakom pseudonymen S.K. Tremayne heter Sean Thomas, en brittisk journalist och författare som använder sig av ett flertal olika pseudonymer.

Redan från första sidan i den här boken fick den mig osökt att tänka på gamla "godingar", klassiker såsom Rebecca av Daphne du Maurier och Jane Eyre av Charlotte Brontë. Stämningen i boken liknar stämningen i de förutnämnda klassikerna. Det är nog det där med ett lite ensligt beläget, stort hus där delar av huset inte använda utan ekar "tomma" och förknippas med obehagliga händelser i det förflutna. Den här stämningen är alltså inte på något sätt skräckinjagande utan snarare ger den ett obehag och ett konstant obehag är nog nästan värre än plötsliga toppar av spänning. Trots att jag anat och misstänkt en del så blir upplösningen ändå en liten överraskning och det ger alltid en plus i kanten.

Jag tyckte mycket om Istvillingar men jag måste säga att jag tycker faktiskt ännu mer om Eldpojken. Den är spännande, lättläst  och inte alltför förutsägbar.   Jag hoppas verkligen att Tremayne/Thomas fortsätter skriva böcker i den här genrén för de två jag hittills läst har jag tyckt väldigt mycket om. De passar mig till 100% med sin blandning av nutid/dåtid, övernaturligt och verklighet.
Tack Lind & Co för rec.exet!

Min recension av förra boken av S.K. Tremayne

Istvillingar


Eldpojken finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


3 kommentarer:

  1. Jag såg den just på Storytel och jag undrar om den är för läskig för mig. Jag gillar ju egentligen inte för läskiga böcker och den var taggad med skräck ... När jag läser din text så kanske jag ändå vågar mig på den. Får lyssna på den i dagsljus helt klart.

    SvaraRadera
  2. Istvillingar har jag i hyllan så den kommer jag att läsa någon gång!

    SvaraRadera
  3. Jag har nyligen läst ut denna och jag blev lika förtjust i denna som i Istvillingar. Kuslig och spännande!

    SvaraRadera