söndag 2 april 2017

Recension: Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl

Titel: Någonstans brister himlen
Författare: Erika Olofsson Liljedahl
Antal sidor: 355
Förlag: Historiska media

"Bohuslän, sent 1920-tal. Trettonårige Elis och hans familj lever ett hårt och enkelt liv som fiskare. Arbetet är slitigt och dagarna förutsägbara. När den äldre systern Signe en dag försvinner avslöjas en mörk familjehemlighet och Elis hela värld rämnar. I hopp om att ställa allt till rätta plockar han på sig familjens få slantar och lämnar barndomens saltstänkta klippor. Målet är att hämta hem Signe, men resan blir också Elis möte med en okänd värld. Livet, och han själv, kommer ohjälpligt att förändras"

------------------

Någonstans brister himlen är Erika Olofsson Liljedahls debutroman och den dök upp som överraskningspost från förlaget tidigare i år. Redan omslaget fick mig att ana att boken skulle vara något alldeles speciellt.

De första beskrivningarna av havet och fiskarmiljön fångade mig omedelbart och sen var jag ohjälpligt fast och ville bara fortsätta att läsa, läsa och läsa lite till. Hade det varit lite varmare ute så hade jag definitivt åkt ut till sommarstugan och suttit på stranden för jag kände att det skulle ha varit den rätta platsen för mig att läsa den här boken.

Jag glömmer faktiskt emellanåt att handlingen tilldrar sig i 20-talets Sverige, berättelsen är så verklig att jag befinner mig inte längre här hemma år 2017, jag  reser med Elis. Det finns en hel del i den här berättelsen som får mig att minnas morfar och allt han berättade om sin barn- och ungdom så på ett sätt blir det här också en nostalgisk resa för mig, han var nämligen fiskare under en period i sitt liv.

Elis reaktion sedan mot allt det nya hos Signe i Höganäs är precis vad man kan vänta sig, precis som många människor har han svårt för förändring och det nya, han vill vara kvar i det som han känner till och är bekväm med. 1920-talet innebar ju stora förändringar i samhället och därmed också stora förändringar i människors livsvillkor.

Som jag sa tidigare, redan omslaget lät mig ana att det här skulle vara en speciell bok och det är den. Det är sällan jag läst en bok där språket är så poetiskt utan att bli krystat och där berättelsen är vemodig men samtidigt hoppfull, helt enkelt en berättelse som man vill läsa om och om igen. Någonstans brister himlen är en av dessa böcker som jag kommer att minnas länge och som definitivt åker in på min lista för Årets favoriter.
Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!

Tack  Historiska media för rec.exet!

Smakprov från boken finns HÄR