söndag 21 juli 2019

En smakebit på søndag - Den bästa mamman

Den här helgen har jag verkligen tagit det lugnt och koncentrerat mig mest på att vila så jag kommer upp ur svackan jag hamnat i. Det är alltså bara maken som är aktiv den här helgen. På lördagen plockade han svarta vinbär och klippte gräset medan jag låg i soffan och vilade. På söndagarna bruka vi försöka hitta på något kul, t ex att gå på loppis eller auktion men den här helgen låter vi bli allt sånt, vi stannar hemma istället och tar det lugnt (eller jag tar det lugnt och maken håller på med sånt han har lust att göra just då).  Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas Flukten fra virkeligheten.  En smakebit på søndag går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------

Min smakbit kommer från sidan 130-131 i Den bästa mamman av Aimee Molloy  (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

" Colette slinker förbi dem på väg till toaletten och ställer sig alldeles innanför dörren där hon kan se rummet utanför Tebs kontor. När hon ser Teb och Aaron försvinna till sitt nästa möte går hon fram till Allison som sitter på sin plats och pratar i telefon "Jag tror jag tappade plånboken där inne", viskar Colette.
Allison vinkar in henne. hon låtsas leta på golvet under stolen där hon satt och sedan bredvid Tebs bord där hon lägger tillbaka mappen.
Hon vinkar till Allison när hon trycker på hissknappen. Två kvinnor med kaffemuggar och tändare i händerna smiter in i hissen precis innan dörrarna slår igen.
"Det sägs att han kommer från Jemen. Muslim", säger den ena med en röst som vittnar om långvarig rökning. "Det kan aldrig vara bra."
Den andra skakar på huvudet. "Var är mamman, undrar jag. Varför ger hon inga intervjuer? Bara en kvinna som har något att dölja skulle vägra prata med media."




13 kommentarer:

  1. Den är jag lite nyfiken på. Smakbiten hintar om att det är en sådan där bok som jag skulle bli otroligt upprörd över.

    SvaraRadera
  2. Låter som en skön helg. Välbehövligt.
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Är nyfiken på den här boken. Hoppas du snart kommer ur svackan!

    SvaraRadera
  4. Jeg liker så godt å gå på Loppis, men det er ikke så mange av dem her som dere har i Sverige. Det er forsåvidt vanligere på Østlandet og. I sommer var jeg på mange bruktbutikker, to som var hele låver av saker og ting. Det er noe av det morsomste jeg vet å gå på let i slike bygninger :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Den verkar spännande, tycker jag efter att ha kollat länken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Blir lite nyfiken på den här, men säger som Monika; smakbiten ger lite vibbar om att en kan bli upprörd när en läser. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, jag har hört om den här boken men har inte riktigt kunna lista ut om det är en bok för mig.

    SvaraRadera
  8. Vilket mardrömsscenario! Har läst hos förlaget...passar inte mig i smaken, men däremot dottern som läser bara krim, så henne ska jag tipsa. Tack för smakbit, ha en skön söndag

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Känner inte till den boken.

    SvaraRadera
  10. Kvack! Är vinbären mogna? Har inte kollat mina buskar. Men kanske bor du längre söderut?
    Intressant smakbit. Ska kolla upp den lite närmre.
    Önskar dig förnyade krafter till nästa söndag.

    SvaraRadera
  11. okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Här i Gävle börjar vinbären bli mogna så jag idag hos brorsan. Hoppas du kommer ur svackan snart.

    SvaraRadera