torsdag 31 oktober 2019

Recension: Blodhundar av Claes & Eva Fürstenberg

Titel: Blodhundar
Serie: Gun Berlin
Författare: Claes & Eva Fürstenberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 425
Förlag: Historiska media

"En sommardag i Malmö mördas den israeliska ambassadören rakt framför ögonen på journalisten Gun Berlin. Plötsligt hamnar hon mitt i händelsernas centrum och hennes fotografier sprids över världen. Efter att ha levt ett stilla och anonymt liv i över trettio år måste GB väcka liv i sitt dolda förflutna.
För att skydda sin familj och hämnas dem som en gång förrådde henne tvingas hon in i sin forna roll och slår skoningslöst tillbaka mot blodhundarna som jagar henne.
Tillsammans med sin dotter Trine och mamma Karin dras GB in i en härva av lögner, svek och död med förgreningar till såväl Mellanöstern och utländska säkerhetstjänster som en liten ort i Småland. Sanningen som målas upp tvingar in dem på nya vägar - vägar som leder rakt ner i helvetet."

------------------
Blodhundar dök upp som en överraskning från förlaget och när jag hade läst baksidestexten så insåg jag direkt att den här boken nog skulle passa perfekt för mig. Inte nog med att huvudpersonen Gun Berlin är i "mogen" ålder men boken är också författarnas skönlitterära debut, och jag är ju svag för alla typer av debuter. Blodhundar är första delen i en planerad serie om Gun Berlin.

Huvudpersonen Gun Berlin är en karaktär jag fastnar direkt för. Till viss del kan jag tänka mig det beror på att hon ligger åldersmässigt närmare mig jämfört med huvudkaraktärerna i andra böcker som ofta är betydligt yngre. Jag blir faktiskt väldigt glad varje gång det dyker upp böcker (och speciellt deckare) med huvudpersoner som är i mer mogen ålder. Gun är på många sätt en person jag gillar, det är alltså inte bara åldern som gör att jag tar till mig henne. Hon har en något annorlunda bakgrund och det är väldigt intressant att få följa hennes tillvaro i Israel när hon var yngre.

Det är ett bra tempo hela boken igenom och det gör att jag drivs att läsa vidare, både för att få veta vad som ligger bakom mordet och vad som döljer sig i Guns bakgrund som ju gör henne så speciell.
Trots att det finns mord med i berättelsen så finns inget frossande i våld med blodiga detaljer så den här boken passar nog också dem som inte gilla alltför våldsamma böcker.

Blodhundar är en lättläst och spännande deckare i högt tempo som jag tycker väldigt mycket om. Att huvudpersonen Gun har oväntade specialkunskaper och färdigheter för en kvinna i hennes ålder är något som gör att jag fastnar lite extra för henne och jag har en känsla av att jag inte blir den enda som charmas av henne. Jag ser verkligen fram emot nästa del för det här är en serie jag definitivt vill följa.
Tack Historiska media för rec.exet!

Blodhundar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar