söndag 13 oktober 2019

Recension: På osannolika skäl av Hannes Dükler

Titel: På osannolika skäl
Författare: Hannes Dükler
Antal sidor: 291

"En höstdag 2008 hittar Ingemar Westlund sin hustru Agneta död, brutalt sönderslagen, på en strand i Loftahammar i Småland. Samtidigt som han försöker ta in stt hans älskade hustru inte längre finns påbörjas ett polisarbete som leder till misstanken att Ingemar har mördat Agneta med en åkgräsklippare och han anhålls misstänkt för hennes död. Det blir början på en mardrömsliknande resa som varar ända till den spektakulära vändning som kommer mer än ett år senare, då det framkommer att den som dödat Agneta inte är hennes make sedan 42 år utan en älgtjur."

---------------
Det är intressant ibland att läsa lite True Crime, speciellt när det gäller fall som man kommer ihåg. När jag såg den här boken så klickade minnet till direkt och jag blev nyfiken på att få veta lite mer om vad som egentligen hände.

Maken och jag sitter ofta och diskuterar kring det vi läser i tidningen och jag kommer så väl ihåg allt prat kring det här och kring de av polisens teorier som cirkulerade i tidningarna. Redan då framstod en del av teorierna lite framtagna ur luften och nu när jag läser i boken om hela utredningen så undrar jag bara vart det gamla "sunda förnuftet" tog vägen hos poliserna. På ett sätt är det lite Kling och Klangvarning på den här utredningen. Man tar sin första tanke och sen riktar in sig enbart på den och gör sitt bästa för att bevisa att det är så allt gått till utan att överhuvudtaget bry sig om att leta efter bevis på att det kunde finnas någon annan orsak.

För Ingemar Westlund var anklagelserna och utredningen en katastrof. Inte nog med att han förlorat sin hustru men så blir han också anklagad för att ha mördat henne och i det lilla samhället är han för alltid stämplad. Små samhällen är ju speciella på det sättet, spelar ingen roll hur länge man känt varandra men händer något sånt här så blir folk misstänksamma ändå, "ingen rök utan eld".

Journalisten Hannes Dükler, som skrivit boken, har arbetat tätt ihop med Ingemar Westlund och gjort omfattande research, och det märks. Han har fått ihop en välskriven och lättläst berättelse om den orätt Ingemar Westlund utsattes för och hur illa han for. True crime är alltid intressant och att det här inte ligger så väldigt långt tillbaka i tiden gjorde det ännu intressantare. På osannolika skäl är en riktigt läsvärd bok som jag verkligen kan rekommendera.

På osannolika skäl finns att köpa hos t ex