lördag 19 oktober 2019

Recension: Klipptrollen av Zelda Falköga

Titel: Klipptrollen
Serie: Karma och Jonar, del 1
Målgrupp: 5-11 år
Författare: Zelda Falköga
Format: Kartonnage
Antal sidor: 105
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Glimeria har i tusen år varit ett sagolikt vackert land. Men sedan Stendraken landade i bergen har himlen förmörkats. Allt oftare kommer drakens klipptroll till landets gårdar för att stjäla magisk stjärnglöd som de tar till draken.
De två modiga barnen Karma och Jonar hamnar plötsligt mitt i äventyret. Eftersom deras familjer vägrar samarbeta får de tillsammans tänka ut en plan för att överlista drakens klipptroll."

-------------
Klipptrollen är första delen i serien om Karma och Jonar. Barnböcker är en genré som varit väldigt eftersatt hos mig, mycket beroende på att jag själv inte har barn, men det blir tillökning i släkten om ett tag och då passar jag på att också läsa barnböcker så att jag kan tipsa om lämpliga barnböcker när det väl är dags för det. När jag fick ett mail om den här boken/serien så kändes det direkt rätt och jag bad då om ett rec.ex.

Den här serien riktar sig till 5-11 åringar och serie är planerad att ha fem delar. Berättaren är den fiktiva karaktären Zelda Falköga,  en av de få personer som någonsin besökt Glimeria. Bakom pseudonymen står en artist/författare som valt att vara anonym med de här böckerna.

Det absolut första jag reagerar på är de fantastiska illustrationerna som täcker hela sidorna, där finns verkligen något att titta på medan man läser boken.  Något jag verkligen uppskattade är sidorna där man berättar om olika saker i Glimeria och hur de fungerar. Roligast är nog fantasidjuren som finns i Glimeria och som har olika egenskaper, t ex kinten som ändrar färg på pälskragen beroende på sinnesstämning.

Själva berättelsen är spännande och de två barnen väldigt modiga och avvärjer på ett smart sätt hor mot sina familjer.
Klipptrollen är en bok som jag tror att barn i målgruppsåldern kommer att uppskatta och jag kommer absolut att rekommendera den till dem av mina bekanta som har barn i lämplig ålder. Jag ser fram emot nästa del i den här serien.
Till boken finns ett introduktionshäfte med extra material.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!





Klipptrollen finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar