söndag 20 oktober 2019

Recension: Minns deras namn av Simon Stranger

Titel: Minns deras namn
Originaltitel: Leksikon om lys og mørke
Författare: Simon Stranger
Översättning: Urban Andersson
Format: Inbunden
Antal sidor: 339
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Hur blev den beskedlige skomakarsonen Henry Rinnan en av Norges värsta förbrytare under den nazistiska ockupationen, jämte Quisling? Och varför skulle en judisk familj välja att flytta in i det ökända Rinnan-högkvarteret efter kriget, i huset som fått symbolisera ondskan själv?
När författaren Simon Stranger får redan på att hans frus judiska familj en gång bodde i Rinnans hus börjar han gräva i deras historia, familjens döda och överlevare."

------------------

Så fort jag såg den här boken visste jag att jag ville läsa den. Perioden för andra världskriget och vad som hände i olika länder har jag läst en del om men vad som hände i Norge vet jag ganska lite om, mina kunskaper sträcker sig i princip till tungt vatten och Quisling.

Min pappa var väldigt intresserad av andra världskriget och det är min man också så det har automatiskt blivit att jag också har läst en hel del om det. Norge under andra världskriget och under nazisternas ockupation har jag ändå läst ganska lite om, bara det "vanliga" om tungt vatten och Quisling, men namnet Henry Rinnan var helt obekant för mig och därför också mycket intressant. Maken kände igen namnet men kom inte ihåg var han sett det eller i vilket sammanhang.

Jag hade lite svårt att komma in i boken eftersom berättelsen pendlade mellan nutid och dåtid, olika berättare och det var svårt att hålla reda på relationerna mellan de olika karaktärerna. Men ju längre jag kom in i boken, desto lättare blev det och jag sögs med in i handlingen så djupt att jag inte kunde släppa boken ifrån mig.

Genom berättelsen om Henry Rinnans liv ända från början får man ju lite insikt i hur han formades till det odjur han var när han jobbade för nazisterna och hur han kunde svika sina egna landsmän på det sättet han gjorde. Jag skriver "får insikt" för jag vill inte använda ordet förstå därför att förstå kommer jag aldrig, det finns många med liknande bakgrund men som inte tog den vägen som Rinnan valde. Någon gång kommer nog varje människa till det där vägskälet där det gäller att välja riktning och det är det valet som visar vad man är för typ av människa. Att man haft en jobbig uppväxt ursäktar inte de val man gör, det är många som haft det jobbigt men aldrig ändå skulle välja det Rinnan gjorde.

Det är väldigt läskigt och faktiskt nästan hjärtskärande att läsa om den judiska familjen som sen flyttar in i huset och vad vetskapen om vad som hänt i huset gör med familjen. Jag måste medge att jag skulle aldrig ha klarat av att bo i ett sådant hus, jag hade nog inte vågat sova på nätterna där.

Minns deras namn är en väldigt intressant och engagerande bok om händelser under andra världskriget som jag inte visste nånting om tidigare.Samtidigt som den är en hemsk berättelse om den mörka sidan av en människas natur så väcker den också en hel del funderingar hos mig. 

Simon Stranger vann norska bokhandlarpriset 2018 med den här boken.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Simon Strangers websida

Minns deras namn finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar