torsdag 24 oktober 2019

Recension: Drömmarnas bok av Nina George

Titel: Drömmarnas bok
Originaltitel: Das traumbuch
Författare: Nina George
Översättning: Ulrika Junker Miranda
Format: Inbunden
Antal sidor: 367
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Henri Skinner, hårdhudad före detta krigskorrespondent, är på väg för att för första gången träffa sin trettonårige son Sam. Men Henri dyker aldrig upp. På väg till mötet blir han påkörd av en bil och hamnar i koma.
På sjukhuset vakar Sam vid sin fars säng. Han får sällskap av Eddie, Henris före detta flickvän, som till sin förvåning står upptagen som hans SOS-kontakt och fullmaktstagare i vårdärenden. Och så Madelyn, tolvårig dansös och enda överlevande efter en olycka där hela hennes familj utplånades och hon själv försattes i koma.
I sin säng flyter Henri i sin barndoms båt, långt borta i drömmarnas värld, och återupplever minnen, påminns om hemligheter, fullständigt omedveten om de draman som försiggår vid hans sängkant.
En hjärtskärande och rörande berättelse om kärlekens betydelse: den första förälskelsens spröda anslag, bandet mellan far och son, vänskap och familj, liv och död och att försonas med sitt förflutna för att kunna gå vidare."

-----------------
Jag har läst två böcker (länk till recensionerna fins längre ner på sidan) av den här författaren tidigare och älskat dem så när jag såg den här kände jag att jag helt enkelt var tvungen att läsa den. Det var först i efterordet jag fick reda på att de här tre böckerna bildar en trilogi om förgängligheten.

Det jag tyckte nästan direkt är att det var en helt annan stämning i boken än i de tidigare böckerna och den känslan blev starkare ju längre jag läste. Till viss del tror jag att min upplevelse av den här boken beror på mina egna erfarenheter och det kanske gör att jag inte upplevde berättelsen såsom det var tänkt. Henri ligger ju i koma och man får följa hans tankar och upplevelser. Jag låg en gång i tiden i framkallad koma, det  är när man hålls nedsövd under en tid för att kropp och hjärna ska kunna vila och hinna läka. Jag känner igen Henris tankeflöde där tidigare minnen blandas med rena hallucinationer och förnimmelser om det som sker runt omkring en. Det är självklart individuellt hur man reagerar och jag vet inte hur lika upplevelserna mellan "riktig" koma och framkallad koma är, men det jag läste här var i alla fall tillräckligt nära min egen upplevelse för att vara obehagligt för mig, mina upplevelser under koman var nämligen ganska skrämmande och har påverkat mig mer än vad man skulle kunna tro.

I och med mitt obehag för Henris upplevelser koncentrerade jag mig mer på Sams och Eddies del i berättelsen. Speciellt Sams situation är rent ut sagt hjärtskärande. Olyckan händer precis när han äntligen kan få chansen att lära känna sin far och nu kan han bara hoppas att Henri ska vakna. Eddie, som Henri lämnade för flera år sedan av någon orsak, upptäcker att hon fortfarande har mycket starka känslor för honom.

Drömmarnas bok är en mycket stark bok med en hel del svärta men också mycket kärlek och värme. Tyvärr påverkades mitt läsande alldeles för mycket av mina egna negativa upplevelser för att jag skulle ha kunnat ta till mig berättelsen på ett bra sätt. Men jag tror att de flesta andra läsare säkert kommer att tycka mycket om den här boken!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bazar förlag/Schyttberg PR för rec.exet!

Mina recensioner av andra böcker av Nina George

Den lilla bokhandeln i Paris
Den lilla bistron i Bretagne

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Nina Georges websida

Drömmarnas bok finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar