Recension: Dotter saknad av Anna Jansson

Titel: Dotter saknad
Serie: Bergslagens blå, del 1
Författare: Anna Jansson
Antal sidor: 375
Förlag: Norstedts förlag

"Vera Bark flyr hals över huvud från sin möhippa. I fem års tid vandrar sedan hennes pappa, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längs Hjälmarens strand, mil efter mil, i sökandet efter sin dotter. Man befarar att hon drunknat, men polisutredningen är nedlagd sedan länge. Ovissheten tär på Kristoffer och på Veras mamma som är på väg att gå under i förtvivlan.
Tre år efter Veras möhippa försvann en annan kvinna på samma plats. Även den utredningen har avslutats, men Kristoffer Bark får den öppnad igen som ett cold case. Den saknade kvinnan påminner på många sätt om hans egen dotter, och Kristoffer inser att det finns fler samband än han först anat."

------------------

Jag har läst några av den här författarens tidigare serie om Maria Wern och de funkade inte alls för mig så jag fortsatte inte läsa den serien. Den här boken kom som en överraskning från förlaget och eftersom den är första delen i en ny serie tyckte jag det skulle vara spännande att få prova om den skulle fungera bättre för mig.

Jag blev faktiskt direkt glad när jag började läsa, huvudkaraktären är en man. Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot kvinnliga huvudpersoner men de senaste åren har det varit lite för många, speciellt som de flesta av dem är stöpta i ungefär samma form. Effekten på mig av de många kvinnliga huvudpersonerna blir samma som den var tidigare  med sjaviga, smått alkoholiserade, frånskilda, medelålders män. Jag blir alltså väldigt glad när en författare inte följer strömmen utan går sin egen väg.

Den som nu har hand om det här cold case-fallet är kriminalinspektör Kristoffer Bark. Han har sina egna problem såklart med sökandet efter sanningen om dotterns försvinnande samtidig som han försöker rädda ex-frun som gått ner sig totalt. Att ens barn försvinner är nog något av det värsta som kan hända en föräldrer och det är nästan så att jag skulle ha förlåtit Kristoffer Bark om det varit han som tagit till flaskan istället för frun.

Stämningen i boken är mörk och speciellt Kristoffers sökande på stranden ger berättelsen också en ton av förtvivlan, man sitter och önskar att han skulle komma framåt och hitta något definitivt åt det ena eller andra hållet så att han skulle kunna få ett avslut. Intrigen är klurig och jag hoppar från person till person i mina misstankar men lyckas inte riktigt att pricka rätt.

Dotter saknad är en välskriven, mörk och spännande deckare och den här boken fungerar väldigt bra för mig. Det här är en serie jag gärna vill fortsätta följa!
Tack Norstedts  förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Anna Janssons websida