onsdag 9 oktober 2019

Recension: Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång av Maja Willander

Titel: Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång
Författare: Maja Willander
Format: Pocket
Antal sidor: 287
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Efter en incident på jobbet tvingas Nea ta semester från stadsbiblioteket i Älvskoga. Dessutom kräver hennes chef att hon ska gå i terapi - en samtalsgrupp för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång. Nes liv har visserligen varit dystrare sedan cockerspanieln Charlotte Brontë gick bort, men att älta det flera gånger i veckan tillsammasns med främlingar kan väl knappast göra saken bättre?
Till en början tampas Nea med hur hon ska hantera de andra i gruppen, i synnerhet Bix - mannen som doftar hö, som inte kan sitta still och som upptar större delen av hennes tankar. Men efterhand börjar den slutna Nea öppna sig och släppa fram känslor hon tidigare tryckt undan. Plötsligt är inget sig likt..."

-------------------
Jag har recenserat en bok av den här författaren tidigare (länk till recensionen finns längre ner på sidan) och fick nu förfrågan från henne om jag var intresserad av att också recensera den här. Redan titeln fick mig intresserad och som husdjursägare kunde jag helt enkelt inte motstå den här så jag tackade ja.

Det är en samling udda personligheter den här boken handlar om. De är alla den typen av personer som jag helt automatiskt bara älskar rakt av. Udda personer är ju ofta väldigt charmig med sina egenheter precis som de i boken är.

En av de saker som jag, och troligtvis de flesta husdjursägare, känner igen är det där med omgivningens brist på förståelse när det gäller en älskad husdjurs död och man kan få en del kommentarer som är mindre trevliga, precis som Nea får. Så egentligen förstår jag helt och fullt hennes reaktion även om den är kanske lite väl drastisk.

Den här boken avväpnade mig inte bara med titeln utan också för blandningen av olika husdjur, välbekanta reaktioner från omgivningen, lite kärlek och massor med humor. Det här är verkligen en feelgood som får mig att le och verkligen njuta av läsningen. Behöver något lättsamt att läsa som får dig att småfnittra och må bra så är det Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång du ska läsa. Den här boken ger jag mina varmaste rekommendationer!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Maja Willander för rec.exet!

Min recension av en annan bok av Maja Willander

Konsten att bli en viol

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Maja Willanders websida

Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar