Recension: Stjärnan från Nord av D.B. John

Titel: Stjärnan från Nord
Originaltitel: Star of the North
Författare: D.B. John
Översättning: Birgitta Wernbro Augustsson
Antal sidor: 463

"Stjärnan från Nord inleds 1998 när en koreansk-amerikansk tonårsflicka kidnappas från Sydkorea av nordkoreanska agenter. Tolv år senare söker hennes tvillingsyster, Jenna, fortfarande efter henne. När hon får tecken på att systern fortfarande kan vara vis liv, i Nordkorea, gör Jenna alt som står i hennes makt för att rädda systern. Inklusive ett livsfarligt uppdrag för CIA
Historien om Jenna är mästerligt sammanflätad med två andra trådar: I den ena hittar en nordkoreansk bondkvinna en förbjuden hjälpsändning som landat med en luftballong. Hon använder värdesakerna för att starta en farligt lukrativ svartmarknad, I den andra upptäcker en nordkoreansk tjänsteman på hög nivå, till sin fasa, att han kanske härstammar från förrädare. En hemlighet dom innebär en säker död om den avslöjas. Allt eftersom romanen fortskrider korsas berättelserna tills händelserna når sitt klimax..."

------------

Jag är väldigt fascinerad av Nordkorea samtidigt som ju det landet (eller rättare sagt dess ledare) också är smått skrämmande, och jag kan helt enkelt inte motstå böcker om det landet. Så när jag fick syn på den här i förlagets katalog försökte jag inte ens försöka motstå frestelsen utan satte boken direkt på min önskelista.

Nordkorea är tyvärr alltid aktuell numera, landet och dess ledare förekommer ju i nyheterna var och varannan dag och oftast är det då inte precis i positiv mening. Ibland undrar man ju hur det kommer sig att världsledarna inte gör mer för att släppa nordkoreanerna fria från skräckväldet, man har ju trots allt gått in i andra länder med diktatorsstyre när man sett att befolkningen lider och när landets styrande och deras ideologi hotar övriga länder. Och att säga att Nordkorea hotar andra länders säkerhet är nog det minsta man kan säga med tanke på alla kärnvapenattacker osv som deras ledare  hotar med så fort nånting går emot honom. Jag tror också att det spelar egentligen ingen roll hur många teorier journalister, säkerhetsorganisationer osv än har om både Nordkorea och dess ledare så finns det nog risk för att verkligheten är värre.

Att folket lider är nog det minsta man kan säga och att behöva följa den här ledarens nycker utan att kunna protestera är nästan omöjligt att föreställa sig för en som är uppvuxen i den fria världen med yttrandefrihet osv.  Det är svårt att sätta sig in i en tillvaro som innebär att man inte vågar säga (och knappt tänka) vad man vill ens i sitt eget hem utan att riskera att fängslas och sättas i ett fängelse som nog bäst kan liknas vis koncentrationsläger.

Något jag också tyckte var väldigt bra var att författaren i sin kommentar längst bak i boken sammanfattar fakta om det han berättat om i boken för trots att berättelsen är fiktiv så är den ändå baserad på fakta och verkliga händelser. Berättelsen bygger både på författarens reseach kring Nordkorea och på hans egna resor i landet.
Något som jag också uppskattade var infot under rubriken "Rekommenderad läsning" i kapitlet med författarens kommentarer. Trots att jag läst några av böckerna som D.B. John anger att han använt i sin research så finns där ändå några som jag nu är väldigt intresserad av att läsa.

Stjärnan från Nord är en hjärtskärande och engagerande berättelse som samtidigt är så skrämmande och spännande att jag nästan börjar bita på naglarna. Trots att man kanske i början kvittar Jennas berättelse som bara fiktion så står det klart ganska snabbt att den nog kan vara obehagligt nära verkligheten. Stjärnan från Nord är verkligen en läsvärd, aktuell och angelägen bok som jag verkligen kan rekommendera alla att läsa!

Stjärnan från Nord finns att köpa hos t ex