Recension: De nio världarna: Vanaheim & Nidavelir av L.T. Jägrud

Titel: De nio världarna: Vanaheim & Nidavelir
Serie: Nio världar, del 1
Författare: L.T. Jägrud
Format: Danskt band
Antal sidor: 247
Förlag: Visto förlag

"Atle från Mannheim, människornas land, råkar hamna i Vanaheim, vanernas värld. Där träffar han Havdis och tillsammans ger de sig av för att finna ett sätt för Atle att komma tillbaka hem. Med list och hjälp av urgammal kunskap och magi, såsom sejd, galdrar och runor, kan de navigera u en miljö som för dem är helt okänd. Med på färden kommer också några av de djur de möter och som blir viktiga för att klara den stundom gastkramande vandringens vedermödor. De lär inte bara känna varandra, utan även varelser de tidigare inte ens visste existerade. Det blir viktigt för det lilla resesällskapet att förstå hur De Nio världarna är orienterade och vem som hör hemma var. På så vis kan de finna sin plats i det stora världsträdet samt åter bringa balans i tillvaron."

-------------------------
Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hennes fantasyroman om den nordiska mytologins Nio världar och det lät spännande så jag tackade ja.

Början av boken , när Atle hamnar i Vanaheim, var lite spännande och lovade gott om fortsättningen.  Tyvärr stötte jag på problem som gjorde att läsningen blev lite hackig. Det dök upp ord som jag antingen inte kände till och som det inte fanns någon förklaring till och ord vars betydelse jag hade en vag aning om men som jag var tvungen att googla för att förstå helt och fullt. Alltså blev läsningen väldigt hackig eftersom jag emellanåt var tvungen att googla på en del ord och det gjorde att sammanhanget emellanåt blev lite förvirrat för mig.
Nu är inte jag en jättevan fantasyläsare så redan genrén är en utmaning men så är det också väldigt länge sedan jag läste något om nordisk mytologi och det gjorde också att även om jag kanske kände igen en del namn och ord så fick jag inte riktigt sammanhanget klart för mig. Självklart fanns det också ställen där man kunde gissa sig till betydelsen så småningom men min förvirring när det gäller en del ord gjorde att jag hade emellanåt svårt att ta till mig själva berättelsen när så mycket av min uppmärksamhet gick till att tyda orden.
Så småningom, efter halva boken,  fanns det också ett litet schema över skillnaderna och betydelsen av vissa ord i språken i de olika världarna/länderna, men det kom lite för sent för att jag skulle orka gå tillbaka och kolla om jag hade uppfattat betydelsen korrekt.

Det som direkt står klart är att författaren är väldigt kunnig när det gäller mytologi och fordnordiska språk. Jag önskar att jag hade haft bättre kunskaper för då hade jag nog kunnat tillgodogöra mig mer av själva berättelsen.  Ett stort plus i kanten för kartorna på insidan av omslaget. Det jag hade önskat mig var en ordlista med ordförklaringar antingen i början eller i slutet av boken som man kunde kika i när man som läsare blev osäker på ord och/eller namn.

Om jag bortser från de problem jag hade med läsningen så var själva intrigen ändå både spännande och intressant, men jag tror att den fungerar bättre för dem som är mer vana fantasyläsare än vad jag är.

Tack Linnea Jägrud för rec.exet!

De nio världarna: Vanaheim & Nidavelir finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/E-bok