Recension: Skulden av David Baldacci

Originaltitel: One Good Deed
Serie: Aloysius Archer, del 1
Författare: David Baldacci
Översättning: John-Henri Holmberg
Antal sidor: 430
Förlag: Bokfabriken

"Året är 1949. Krigsveteranen Aloysius Archer har precis avtjänat ett fängelsestraff för ett brott han inte begått. Hans övervakare har gett honom stränga order: anmäl dig med jämna mellanrum, skaffa ett jobb, drick ingen alkohol och umgås inte med kvinnor på glid.
I en mörk bar i småstaden Poca City får Archer ett jobberbjudande: han ska driva in en skuld åt en lokal affärsman. Men det som skulle vara ett enkelt jobb slutar med att Archer blir misstänkt för mord. För att rentvå sitt namn och rädda sig undan galgen är det upp till honom själv att hitta den verkliga mördaren"

--------------
Den här författaren har en rejäl produktion med många olika serier och hittills har jag nog gillat alla de som jag läst. Nu har inte jag följt alla serierna ända från början, men det verkar ju dyka upp nya serier lite då och då och då har jag möjlighet att följa de nyare ända från början. Skulden är första delen i en serie om krigsveteranen Aloysius Archer och den utspelar sig på 1940-talet.

Det absolut först jag lägger märke till är hur väl Baldacci lyckats få till språket och stilen så att det passar till tidsperiod. Det här är en tid då männen var hårda, tystlåtna och lät nävarna och vapnen tala, kvinnorna i berättelsen är vackra och svekfulla. Tankarna går automatiskt till de välkända hårdkokta deckarna av Raymond Chandler  och Dashiell Hammet. Jag känner också igen stilen från pappas kriminalromaner om Jerry Cotton som jag läste i smyg när jag var väldigt ung (läs: barn).

Än så länge vet jag inte riktigt vad jag tycker om huvudpersonen, men det blir jag nog klarare med efter att ha lärt känna honom bättre i kommande delar i serien. Det jag vet är att jag gillar genrén och har faktiskt saknat sådana här hårdkokta deckare lite. Självklart har mitt gillande mycket att göra med nostalgi, men gillar du de hårdkokta deckarna av t ex Chandler och Hammett så kommer du säkert att gilla den här serien också. Jag ser verkligen fram emot nästa del i den här serien!

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på David Baldaccis websida

Andra böcker av David Baldacci som jag recenserat