söndag 22 september 2019

En smakebit på søndag- Samtalsgruppen för sorgebearbetning vid husdjurs hädangång

Jag hade tänkt att den här helgen skulle bli lugn och jag skulle få massor med lästid. Lugn har den varit hittills men det där med lästid har inte riktigt fungerat som det var tänkt. När jag gick upp på lördag så såg jag fram emot att sitta och läsa hela dagen men istället för att göra just det så fanns det en uppsjö av smått och gott jag kom på att jag skulle göra. Nåja, jag har ju kvällen på mig tänkte jag. Men så råkade jag fastna framför tv:n och The Last Night of the Proms och då var det ju kört, det går inte att titta lite på det och sen gå och läsa utan har man en gång börjat så måste man titta och lyssna på hela programmet! Jag får alltså satsa på söndagen som läsdag istället. Och söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------------

Min smakbit kommer från sidan 5 i  Samtalsgruppen för sorgebearbetning vid husdjurs hädangång av Maja Willander (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Det var alltså inte ditt fel att Harald ramlade i trappan?"
"Nej"
"Så det hade ingenting alls att göra med det han sa till dig?"
"Nej"
Mona ser på mig med smala ögon. Hon lutar sig tillbaka på den väl insuttna kontorsstolen, så att den hennaröda håruppsättningen svajar betänkligt, men hon släpper mig inte med blicken.
Monas långa röda hår är alltid uppsatt i de mest sinnrika frisyrer, där nyckelordet är höjd. Mina kollegor brukar med jämna mellanrum - de dagar hennes frisyr tycks extra svajig - slå vad om att hennes hårhybris slutligen gått för långt och att den konstfulla kreationen kommer att kollapsa, men än så länge har det inte inträffat"








14 kommentarer:

  1. Jag gillar titeln och jag gillar smakbiten. Verkar vara en rolig bok, trots titeln.

    SvaraRadera
  2. lite ovanlig titel som jag sett, verkar rolig, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  3. P.S.
    kan du inte lyssna på fin musik och läsa samtidigt....

    SvaraRadera
  4. Kul citat och boktitel, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, säkert en kul bok.

    SvaraRadera
  6. Det där kan nog vara en rolig bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Den här boken kände jag inte till! Den verkar bra, ska lägga den på minnet. Hoppas du får en fin läsdag idag istället. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Jag blir nyfiken på denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Vilken annorlunda titel. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Har sett den här boken tidigare och har lust att läsa den.

    SvaraRadera
  11. Det var mig en lång titel! En feelgood förstår jag, tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. den kände jag inte till. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  13. Hårhybris var ett nytt fenomen för mig :)
    Last Night of the Proms är ju underbart, men väldigt länge sedan jag såg det eftersom jag inte har någon tv längre.

    SvaraRadera